Οι λαθροδιακινητές κάνουν πάρτι με τα μέτρα Πλεύρη: Άφησαν την Ιταλία – Επιλέγουν Γαύδο
Σε μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης των τελευταίων ετών προχώρησαν οι ελληνικές αρχές την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου. Ένα υπερφορτωμένο αλιευτικό σκάφος, το οποίο έπλεε σε επικίνδυνη κατάσταση 16 ναυτικά μίλια νοτιοανατολικά της Γαύδου, μετά την εγκατάλειψή του από λαθροδιακινητές, έγινε η αφορμή για μια διεθνή κινητοποίηση. Το Newsbreak είχε ενημερώσει πρώτο για πλοίο με 500 περίπου λαθρομετανάστες, του οποίου τα ίχνη έχουν χαθεί.
Στην επιχείρηση συμμετείχαν τρία σκάφη του Λιμενικού Σώματος, τρία της Frontex, καθώς και παραπλέοντα εμπορικά πλοία, καταφέρνοντας να μεταφέρουν με ασφάλεια όλους τους επιβαίνοντες στο λιμάνι της Αγίας Γαλήνης.
Η «γεωγραφική μετατόπιση» των ροών: Από την Ιταλία στη Γαύδο
Τα στοιχεία καταδεικνύουν μια δραματική αλλαγή στα μονοπάτια της μετανάστευσης. Η Γαύδος, το νοτιότερο άκρο της Ευρώπης, εξελίσσεται σε βασικό σημείο απόβασης, καθώς τα δίκτυα λαθρεμπορίου από την ανατολική Λιβύη (Τομπρούκ) επιλέγουν πλέον τη διαδρομή των 180 μιλίων προς την Ελλάδα για να αποφύγουν την αυξημένη επιτήρηση στην Κεντρική Μεσόγειο προς την Ιταλία. Αυτό καταδεικνύει την αναποτελεσματικότητα των μέτρων Πλεύρη που τόσο διαφημίστηκαν από την κυβέρνηση αλλά και την χαλαρότητα της ελληνικής επιτήρησης.
Τοπικοί φορείς εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους, προειδοποιώντας ότι η Γαύδος τείνει να μετατραπεί σε μια «ελληνική Λαμπεντούζα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣΣοκαριστικά Στατιστικά: Ρεκόρ Αφίξεων το 2025
Η αύξηση των ροών χαρακτηρίζεται ως εκρηκτική:
Συνολικές αφίξεις: Περισσότεροι από 17.000 άνθρωποι έχουν φτάσει φέτος στην Κρήτη και τη Γαύδο.
Σύγκριση: Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2025 (7.300 αφίξεις) ξεπέρασε ολόκληρο το έτος 2024.
Κόστος ταξιδιού: Οι μετανάστες —κυρίως από Αίγυπτο, Σουδάν και Μπαγκλαντές— καταβάλλουν στους διακινητές από 2.000 έως 5.000 ευρώ για ένα ριψοκίνδυνο ταξίδι 36 ωρών σε μη αξιόπλοα σκάφη.
Το Βαρύ Τίμημα σε Ανθρώπινες Ζωές
Η νέα αυτή διαδρομή παραμένει εξαιρετικά θανατηφόρα. Πρόσφατες τραγωδίες υπογραμμίζουν τον κίνδυνο:
Νοέμβριος: 3 νεκροί από ανατροπή σκάφους νότια της Γαύδου.
Δεκέμβριος: Πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοικτά της Κρήτης με τουλάχιστον 32 θύματα, στην πλειονότητά τους νεαροί Αιγύπτιοι.
Η αντίδραση της Αθήνας και το ευρωπαϊκό πλαίσιο
Η ελληνική κυβέρνηση, αντιμέτωπη με μια κρίση που θυμίζει το 2015-16, προσπαθεί με αναποτελεσματικά μέτρα και -όπως αποδεικνύεται από το αποτέλεσμα- ανεπαρκή φύλαξη των θαλασσίων συνόρων, να κερδίσει μόνο το επικοινωνιακό παιχνίδι.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αναμένεται πρόσθετη οικονομική στήριξη μέσω του νέου συμφώνου μετανάστευσης της ΕΕ από τα μέσα του 2026, ενώ ασκούνται πιέσεις στη Λιβύη για τον περιορισμό των αναχωρήσεων. Αμφότερα τα μέτρα, μέχρι στιγμής, δεν έχουν φέρει κανένα αποτέλεσμα.
Σε οριακό σημείο οι τοπικές υποδομές
Παρά την κρατική κινητοποίηση, οι υποδομές στη Γαύδο και την Κρήτη δοκιμάζονται σκληρά. Η έλλειψη μόνιμων εγκαταστάσεων υποδοχής στο ακριτικό νησί και η περιορισμένη χωρητικότητα στην Κρήτη αναγκάζουν τους τοπικούς δήμους να επωμιστούν το βάρος μιας διαρκούς ανθρωπιστικής και υλικοτεχνικής πρόκλησης.
Δείτε επίσης:
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.



