Νέα δεδομένα για τις ουσίες προτεραιότητας στα ύδατα – Τι συμφωνήθηκε για τα φυτοφάρμακα

Ολοκληρωμένη Διαχείριση Επιβλαβών Οργανισμών


Η Προεδρία του Συμβουλίου και οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου κατέληξαν σε προσωρινή πολιτική συμφωνία σχετικά με πρόταση οδηγίας για την επανεξέταση και την επικαιροποίηση των καταλόγων ρύπων που επηρεάζουν τα επιφανειακά και τα υπόγεια ύδατα και των αντίστοιχων ρυθμιστικών προτύπων.

 

Η συμφωνία αυτή επικαιροποιεί τα πρότυπα ποιότητας περιβάλλοντος για ορισμένους ρύπους και προσθέτει νέα, ευθυγραμμίζοντας την πολιτική της ΕΕ για τα ύδατα με τα πλέον πρόσφατα επιστημονικά στοιχεία.

Η αναθεώρηση είναι ένα σημαντικό βήμα για τη διασφάλιση της ποιότητας των υδάτων στην Ευρώπη. Ενισχύει το πλαίσιο για την αντιμετώπιση των επιβλαβών χημικών ουσιών, ενισχύει την παρακολούθηση και διασφαλίζει ότι οι κανόνες παραμένουν συνεπείς με τα σχέδια διαχείρισης λεκανών απορροής ποταμών που καθοδηγούν την εφαρμογή της πολιτικής για τα ύδατα σε ολόκληρη την ΕΕ.

Κύρια στοιχεία της συμφωνίας

Επικαιροποιημένος κατάλογος ρύπων

Η συμφωνία εισάγει νέες ουσίες στους καταλόγους προτεραιότητας, συμπεριλαμβανομένων των φυτοφαρμάκων, των φαρμακευτικών προϊόντων, των δισφαινολών και των υπερφθοριωμένων και πολυφθοριωμένων αλκυλιωμένων ουσιών (PFAS). Το τριφθοροξικό οξύ (TFA), προϊόν διάσπασης ορισμένων PFAS, θα προστεθεί στο αρχικά προταθέν ποσό των 24 PFAS για τα επιφανειακά ύδατα. Θεσπίζεται επίσης ένα συνολικό πρότυπο φυτοφαρμάκων για τα επιφανειακά ύδατα, το οποίο ορίζεται στα 0,2 μg/l, το οποίο καλύπτει ουσίες που έχουν ήδη καταχωριστεί ως ουσίες προτεραιότητας. Η δισφαινόλη-Α χαρακτηρίζεται ως επικίνδυνη ουσία προτεραιότητας. Ορισμένες ουσίες που δεν είναι πλέον σημαντικές σε επίπεδο ΕΕ, όπως η ατραζίνη, αποεπιλέγονται, ενώ τα πρότυπα για άλλες γίνονται αυστηρότερα σύμφωνα με τις τελευταίες επιστημονικές συμβουλές.

Παρακολούθηση και υποβολή εκθέσεων

Η συμφωνία ενισχύει και εξορθολογίζει τις υποχρεώσεις παρακολούθησης και υποβολής εκθέσεων για τα κράτη μέλη της ΕΕ, με σκοπό τη βελτίωση της παρακολούθησης και της διαφάνειας της ποιότητας των υδάτων σε ολόκληρη την ΕΕ χωρίς υπερβολικό διοικητικό φόρτο.

Τα κράτη μέλη θα πρέπει πλέον:

▪ υποβάλλουν δεδομένα βιολογικής ποιότητας ανά τριετία, σχετικά με την υγεία των υδάτινων οικοσυστημάτων στα επιφανειακά ύδατα

▪ υποβάλλουν δεδομένα χημικής ποιότητας τόσο για τα επιφανειακά όσο και για τα υπόγεια ύδατα ανά διετία — με τη δυνατότητα των κρατών μελών να υποβάλλουν δεδομένα ετησίως σε εθελοντική βάση.

→ Η έκθεση σχετικά με τη συνολική κατάσταση των υδατικών συστημάτων παραμένει ανά εξαετία, σύμφωνα με τον εξαετή κύκλο για τα σχέδια διαχείρισης λεκανών απορροής ποταμών.

Θα εισαχθεί παρακολούθηση βάσει επιπτώσεων (EMB) για τα επιφανειακά ύδατα, βελτιώνοντας την ικανότητα ανίχνευσης επιβλαβών χημικών μειγμάτων. Το EBM είναι μια προηγμένη προσέγγιση που χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση της ποιότητας του νερού, εστιάζοντας όχι μόνο σε συγκεκριμένες χημικές ουσίες αλλά και στη συνολική επίδραση των ρύπων στα οικοσυστήματα και τους οργανισμούς στο νερό. Αντί να μετράει απλώς μεμονωμένες χημικές ουσίες, η EBM αξιολογεί πώς ένας συνδυασμός χημικών ουσιών επηρεάζει το περιβάλλον. Ειδικότερα, η περιορισμένη και στοχευμένη χρήση της ΕΒΜ θα είναι υποχρεωτική για τις οιστρογονικές ουσίες, για περίοδο 2 ετών.

Για να βοηθηθούν τα κράτη μέλη στην ανάπτυξη νέων μεθόδων και στην παρακολούθηση του αυξημένου αριθμού ουσιών προτεραιότητας, η συμφωνία προβλέπει τη δυνατότητα δημιουργίας κοινής εγκατάστασης παρακολούθησης σε επίπεδο ΕΕ. Η Επιτροπή θα αξιολογήσει τις επιλογές για τη σύσταση, τη χρηματοδότηση και τη λειτουργία του. Η χρήση της διευκόλυνσης θα είναι εθελοντική και προσβάσιμη σε όλα τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη.

Μη υποβάθμιση και εξαιρέσεις

Η οδηγία-πλαίσιο για τα ύδατα απαιτεί ήδη από τα κράτη μέλη να αποτρέπουν την υποβάθμιση της κατάστασης των υδατικών συστημάτων. Μέχρι σήμερα, η υποχρέωση αυτή περιλαμβανόταν γενικά στην ΟΠΥ και αποσαφηνιζόταν με την πάροδο των ετών μέσω της νομολογίας του Δικαστηρίου. Οι συννομοθέτες συμφώνησαν σε έναν ορισμό της υποβάθμισης σύμφωνα με την ισχύουσα νομολογία. Θα θεσπιστούν δύο πρόσθετες εξαιρέσεις: μία για βραχυπρόθεσμη προσωρινή υποβάθμιση και μία για περιπτώσεις μετεγκατάστασης της ρύπανσης χωρίς αύξηση των συνολικών φορτίων. Θα ισχύουν διασφαλίσεις, ιδίως σε σχέση με το πόσιμο νερό.

Συμμόρφωση και χρονοδιαγράμματα

Τα κράτη μέλη θα έχουν προθεσμία έως το 2039 για να επιτύχουν συμμόρφωση με τα νέα πρότυπα τόσο για τα επιφανειακά όσο και για τα υπόγεια ύδατα, με δυνατότητα πρόσθετης και αυστηρά εξαρτώμενης παράτασης έως το 2045. Στην περίπτωση ουσιών με αναθεωρημένα και αυστηρότερα πρότυπα ποιότητας περιβάλλοντος στα επιφανειακά ύδατα, η προθεσμία συμμόρφωσης είναι το 2033.

Τηρείται η προθεσμία των 20 ετών για τη σταδιακή κατάργηση των επικίνδυνων ουσιών προτεραιότητας, διασφαλίζοντας τη σταδιακή εξάλειψη των πιο επικίνδυνων ρύπων.

Επόμενα βήματα

Η προσωρινή συμφωνία θα εγκριθεί τώρα από το Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο, προτού εγκριθεί επίσημα και τεθεί σε ισχύ. Τα κράτη μέλη θα πρέπει να μεταφέρουν την οδηγία στο εθνικό τους δίκαιο έως τις 21 Δεκεμβρίου 2027.

Ιστορικό

Σύμφωνα με στοιχεία από τα σχέδια διαχείρισης λεκανών απορροής ποταμών, βασικό εργαλείο της οδηγίας-πλαισίου για τα ύδατα (ΟΠΥ), το 46% των επιφανειακών υδάτων και το 24% των υπόγειων υδάτων στην ΕΕ αποτυγχάνουν να επιτύχουν καλή χημική κατάσταση, με ακραίες διαφορές μεταξύ των κρατών μελών. Ο έλεγχος καταλληλότητας της ΟΠΥ του 2019 ανέδειξε την ανάγκη επικαιροποίησης του καταλόγου των ρυπογόνων ουσιών που προκαλούν ανησυχία (συμπεριλαμβανομένων των φυτοφαρμάκων, των λιπασμάτων και των χημικών ουσιών) για την αντιστάθμιση των ελλείψεων του ισχύοντος καταλόγου, ο οποίος παραλείπει ορισμένες αναδυόμενες ουσίες και επικεντρώνεται σε μεμονωμένες ουσίες, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι σωρευτικές ή συνδυασμένες επιδράσεις των μειγμάτων. Ο έλεγχος καταλληλότητας εντόπισε επίσης ελλείμματα εφαρμογής που μεταφράζονται σε μη συγκρίσιμα δεδομένα μεταξύ των κρατών μελών και σε ανεπαρκή διαχείριση δεδομένων και υποβολή εκθέσεων.

Η προτεινόμενη οδηγία θα τροποποιήσει την οδηγία-πλαίσιο για τα ύδατα, την οδηγία για τα υπόγεια ύδατα και την οδηγία για τα πρότυπα ποιότητας περιβάλλοντος και θα συμβάλει στη φιλοδοξία της ΕΕ για μηδενική ρύπανση για ένα περιβάλλον απαλλαγμένο από επιβλαβή ρύπανση έως το 2050.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων