Η συνεισφορά των αγροτών στην κοινωνία

Και οι διαχρονικές προκλήσεις που πρέπει επιτέλους να αντιμετωπιστούν.
H Θεματική Ομάδα του Δικτύου ΚΓΠ της ΕΕ για την αποτίμηση της ευρύτερης συνεισφοράς των γεωργών στην κοινωνία εξέτασε την ευρύτερη κοινωνική αξία που παράγουν οι αγρότες, δίνοντας την ευκαιρία να μοιραστούν ιδέες, εμπειρίες, παραδείγματα καλών πρακτικών και καινοτόμες ιδέες σχετικά με τον τρόπο ευαισθητοποίησης σχετικά με τους πολλαπλούς ρόλους των αγροτών στις αγροτικές κοινότητες.
Οι αγρότες διαδραματίζουν καίριο ρόλο στην κοινωνία. Πέρα από τον ρόλο τους στη γεωργία/κτηνοτροφία και την παραγωγή τροφίμων, οι αγρότες μπορούν να παρέχουν υγιεινά τρόφιμα στις τοπικές αγορές και να προωθούν βραχείες αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων. Μπορούν επίσης να βοηθήσουν στη διατήρηση ζωντανών και ακμάζων αγροτικών περιοχών μέσω της συμμετοχής της κοινότητας, της παροχής πολύτιμων δημόσιων αγαθών και της περιβαλλοντικής διαχείρισης. Ωστόσο, αυτές οι ευρύτερες συνεισφορές στην κοινωνία συχνά δεν αναγνωρίζονται ή δεν κοινοποιούνται με αρκετή σαφήνεια και η γεωργία δεν θεωρείται ελκυστική επιλογή σταδιοδρομίας.
Αυτή η θεματική ομάδα (TG) εξέτασε την ευρύτερη κοινωνική αξία που παράγουν οι αγρότες. Αφού εξέτασαν τις κινητήριες δυνάμεις των υφιστάμενων αφηγήσεων σχετικά με τη γεωργία, οι συζητήσεις της TG επικεντρώθηκαν στους πολλαπλούς ρόλους των γεωργών στην κοινωνία και στους τρόπους ευαισθητοποίησης σχετικά με την αξία και τη σημασία τους, λαμβάνοντας υπόψη τις δυνατότητες των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών και την ποικιλομορφία των γεωργικών προφίλ και πρακτικών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Η συζήτηση εμπλουτίστηκε από την ποικιλομορφία των μελών της TG, η οποία περιελάμβανε μεμονωμένους αγρότες, εκπροσώπους οργανώσεων και συνεταιρισμών αγροτών, εθνικά δίκτυα, δημοσιογράφους στον τομέα της γεωργίας, εκπαιδευτικά ιδρύματα και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.
Κατά την πρώτη συνεδρίαση της ομάδας συντονισμού τα μέλη της ομάδας προβληματισμού σχετικά με τα υφιστάμενα αφηγήματα γύρω από τη γεωργία και την ευρύτερη συμβολή των γεωργών στην κοινωνία, ανταλλάσσοντας συγκεκριμένα παραδείγματα και περιπτωσιολογικές μελέτες και διερευνώντας υφιστάμενες και δυνητικές πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της ευαισθητοποίησης και της αναγνώρισης των ρόλων των γεωργών. Η συζήτηση συνεχίστηκε κατά τη δεύτερη συνεδρίαση της ομάδας συντονισμού, κατά την οποία τα μέλη της ομάδας εργασίας εξέτασαν τον τρόπο με τον οποίο η κοινή γεωργική πολιτική (ΚΓΠ) θα μπορούσε να συμβάλει στη βελτίωση της αναγνώρισης της γεωργίας και ανέπτυξαν εφαρμόσιμες προτάσεις για την αποτελεσματικότερη προώθηση της γεωργίας.
Δύο άτυπες διαδικτυακές συνεδρίες υπό την ηγεσία των μελών επικεντρώθηκαν στην ενίσχυση των δεσμών με την κοινωνία και στην αλλαγή της επωνυμίας της γεωργίας ως ελκυστικής επιλογής φορέα για τις νέες γενιές. Όλες οι συζητήσεις τροφοδότησαν την τελική συλλογή παραδειγμάτων ορθής πρακτικής που είναι διαθέσιμη στην ενότητα Δημοσιεύσεις.
Βασικά πορίσματα
▪ Τόσο η κοινωνία όσο και οι ίδιοι οι αγρότες θα πρέπει να αναγνωρίσουν και να προωθήσουν το ευρύ φάσμα της κοινωνικής συνεισφοράς των γεωργών, μεταξύ άλλων ως παρόχων τροφίμων, περιβαλλοντικών διαχειριστών και οικοδόμων κοινοτήτων/αγροτικών φυλάκων. Οι σχετικές πολιτικές, συμπεριλαμβανομένης της Κοινής Γεωργικής Πολιτικής (ΚΓΠ), θα πρέπει να υποστηρίζονται από κατάλληλους χρηματοδοτικούς μηχανισμούς για την οικονομική αποτίμηση ενός τόσο ευρέος φάσματος συνεισφορών, που συχνά παρέχονται σε εθελοντική βάση.
▪ Η αναγνώριση της ποικιλομορφίας μεταξύ των αγροτών είναι ζωτικής σημασίας. Παράγοντες όπως το μέγεθος της εκμετάλλευσης, οι γεωργικές πρακτικές και το τοπικό ή πολιτιστικό πλαίσιο διαμορφώνουν τους ρόλους και τις προκλήσεις των αγροτών. Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να προχωρήσουμε πέρα από μια ενιαία αντίληψη για τη γεωργία.
▪ Τα μέσα ενημέρωσης μπορούν να αποτελέσουν βασικό παράγοντα για την ενίσχυση των αφηγήσεων και των στερεοτύπων. Η διοργάνωση κατάρτισης για την ανάπτυξη ικανοτήτων των δημοσιογράφων σε τεχνικά αγροδιατροφικά θέματα είναι ένας πολύ χρήσιμος τρόπος για την αποφυγή παρερμηνειών. Οι αφηγήσεις διαμορφώνονται επίσης από άλλα ενδιαφερόμενα μέρη, όπως πολιτικά κόμματα, εκπαιδευτικά ιδρύματα και τους ίδιους τους αγρότες. Η καλή επικοινωνία μπορεί να βοηθήσει στην «καλλιέργεια συνδέσεων».
▪ Οι αγρότες που επικοινωνούν μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να αλλάξουν τις αφηγήσεις και να φέρουν την αγροτική πραγματικότητα πιο κοντά στους ανθρώπους. Γενικά, υπάρχει κακή κατανόηση του γιατί οι αγρότες λαμβάνουν επιδοτήσεις και γιατί υπάρχει μια πολιτική για τη στήριξή τους, χωρίς να αναγνωρίζεται η πολυπλοκότητα της γεωργίας, συμπεριλαμβανομένης της εποχικότητας και της οικονομικής ευπάθειας. Ακόμα κι αν οι οργανώσεις αγροτών μαθαίνουν να επικοινωνούν καλύτερα με το κοινό, ειδικά μετά τις πρόσφατες διαμαρτυρίες, υπάρχει ακόμα μεγάλο περιθώριο να εξηγηθεί γιατί οι αγρότες επιδοτούνται.
▪ Η καινοτομία στη γεωργία εκτείνεται πέρα από την ψηφιακή τεχνολογία και περιλαμβάνει βιώσιμες, βιολογικές, τεχνικές, πρακτικές μάρκετινγκ και οικοδόμησης κοινότητας. Η αναγνώριση των αγροτών ως ειδικευμένων επαγγελματιών που εξελίσσονται συνεχώς και υιοθετούν νέες μεθόδους είναι το κλειδί για την αναμόρφωση της αντίληψης του κοινού.
▪ Η εμπορία των γεωργικών εκμεταλλεύσεων και η ανάπτυξη ικανοτήτων σχετικά με τον τρόπο επικοινωνίας με το κοινό θα πρέπει να λάβουν χρηματοδοτική στήριξη από δημόσιους πόρους, συμπεριλαμβανομένης της ΚΓΠ.
▪ Απαιτείται μια ολιστική στρατηγική με στόχο να καταστεί η γεωργία πιο ελκυστική, ιδίως για τους νέους. Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει:
→ βελτιωμένη κοινωνική ασφάλιση για τους αγρότες, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών αρωγής και της στήριξης για την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
→ λιγότερα εμπόδια για να γίνεις αγρότης. Τα άτομα με τις απαραίτητες δεξιότητες και κίνητρα θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση σε γεωργική γη και να συμμετέχουν ευκολότερα σε πρωτοβουλίες που σχετίζονται με τη γεωργία.
→ θετική επικοινωνία για τη γεωργία. Η γεωργία θα αναγνωριστεί ως πολύτιμο επάγγελμα και βιώσιμη επαγγελματική πορεία.
→ ένταξης στην εκπαίδευση. Τα αγροδιατροφικά θέματα θα αποτελέσουν μέρος του προγράμματος υποχρεωτικής εκπαίδευσης στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.