Εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας: «Θαλασσοταραχή» στην παγκόσμια ναυτιλία

Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας δήλωσε την Τρίτη (14/10) ότι απαγορεύει τις συναλλαγές κινεζικών εταιρειών με πέντε αμερικανικές θυγατρικές της νοτιοκορεατικής ναυπηγικής Hanwha Ocean, καθώς το Πεκίνο και η Ουάσινγκτον κλιμακώνουν τις εμπορικές εντάσεις στους τομείς της ναυπηγικής και της ναυτιλίας.
Το κινεζικό Υπουργείο ανακοίνωσε επίσης ότι διερευνά μια έρευνα της Ουάσινγκτον σχετικά με την αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία.
Ο Εμπορικός Εκπρόσωπος των ΗΠΑ ξεκίνησε την εμπορική έρευνα του Άρθρου 301 τον Απρίλιο του 2024, καθορίζοντας ότι η ισχύς της Κίνας στον κλάδο αποτελούσε βάρος για τις αμερικανικές επιχειρήσεις.
Οι οντότητες που υπόκεινται σε κυρώσεις είναι οι:
- Hanwha Shipping LLC,
- Hanwha Philly Shipyard Inc.,
- Hanwha Ocean USA International LLC,
- Hanwha Shipping Holdings LLC και
- HS USA Holdings Corp.
Η διεθνής ναυτιλία και η ναυπηγική βιομηχανία έχουν γίνει πρόσφατα επίκεντρο εμπορικών τριβών μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου, με κάθε πλευρά να επιβάλλει νέα λιμενικά τέλη στα πλοία της άλλης.
Στα τέλη του 2024, η Hanwha απέκτησε το Philly Shipyard στην Πενσυλβάνια για 100 εκατομμύρια δολάρια. Ανακοίνωσε τον Αύγουστο ότι σχεδιάζει να επενδύσει 5 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες αποβάθρες και αποβάθρες στο πλαίσιο της υποστήριξής της στις προσπάθειες των ΗΠΑ να αποκαταστήσουν την παγκοσμίως ανταγωνιστική ναυπηγική ικανότητα.
Ο εμπορικός πόλεμος φτάνει στις παγκόσμιες ναυτιλιακές οδούς
Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα άρχισαν την Τρίτη (14/10) να επιβάλλουν λιμενικά τέλη σε εταιρείες ωκεάνιας ναυτιλίας που μεταφέρουν τα πάντα, από παιχνίδια μέχρι αργό πετρέλαιο, καθιστώντας την ανοιχτή θάλασσα βασικό μέτωπο στον εμπορικό πόλεμο μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.
Η Κίνα δήλωσε ότι είχε αρχίσει να εισπράττει τις ειδικές χρεώσεις σε πλοία που ανήκουν, λειτουργούν, κατασκευάζονται ή φέρουν σημαία των ΗΠΑ, αλλά διευκρίνισε ότι τα πλοία κινεζικής κατασκευής θα εξαιρούνται από τους δασμούς.
Στις λεπτομέρειες που δημοσιεύθηκαν από τον κρατικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα CCTV (Κεντρική Τηλεόραση της Κίνας), αναφέρεται ότι η Κίνα όρισε συγκεκριμένες διατάξεις σχετικά με τις εξαιρέσεις, συμπεριλαμβανομένων των πλοίων που κατασκευάζονται από την Κίνα και των κενών πλοίων που εισέρχονται σε κινεζικά ναυπηγεία για επισκευή.
Τα λιμενικά τέλη που επιβάλλονται από την Κίνα εισπράττονται στο πρώτο λιμάνι εισόδου σε ένα μόνο ταξίδι ή για τα πρώτα πέντε ταξίδια εντός ενός έτους, μετά από έναν ετήσιο κύκλο χρέωσης που ξεκινά στις 17 Απριλίου.
MOFCOM Spokesperson’s Remarks on China’s Countermeasures against U.S. Section 301 Restrictive Measures Targeting Chinese Shipbuilding and Other Sectors
Q: We have noted that the Ministry of Transport of PRC has issued an announcement regarding countermeasures in response to the…
— 中华人民共和国商务部MOFCOM (@MOFCOM_China) October 13, 2025
Νωρίτερα φέτος, η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε σχέδια για την επιβολή τελών σε πλοία που συνδέονται με την Κίνα, με στόχο να χαλαρώσει τον έλεγχο της χώρας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και να ενισχύσει την αμερικανική ναυπηγική βιομηχανία.
Μια έρευνα κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης του πρώην Προέδρου Τζο Μπάιντεν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κίνα χρησιμοποιεί αθέμιτες πολιτικές και πρακτικές για να κυριαρχήσει στους παγκόσμιους ναυτιλιακούς, logistics και ναυπηγικούς τομείς, ανοίγοντας τον δρόμο για αυτές τις κυρώσεις.
Οι ΗΠΑ έχουν προγραμματίσει επίσης να αρχίσουν να εισπράττουν τέλη στις 14 Οκτωβρίου.
Οι αναλυτές προειδοποιούν για αναταραχή στην αγορά
Οι αναλυτές αναμένουν ότι η κινεζικής ιδιοκτησίας εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων COSCO θα επηρεαστεί περισσότερο, επωμιζόμενη σχεδόν το ήμισυ του αναμενόμενου κόστους των 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων του τμήματος από αυτά τα τέλη το 2026.
Ο αναλυτής της Jefferies, Omar Nokta, σημείωσε ότι το 13% των δεξαμενόπλοιων αργού και το 11% των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον παγκόσμιο στόλο θα επηρεαστούν.
«Αυτή η συμμετρία ανταπόκρισης παγιδεύει και τις δύο οικονομίες σε ένα σπιράλ θαλάσσιας φορολογίας που κινδυνεύει να διαστρεβλώσει τις παγκόσμιες ροές εμπορευματικών μεταφορών», ανέφερε σε ερευνητικό σημείωμα η Xclusiv Shipbrokers Inc με έδρα την Αθήνα.
Σε αντίποινα κατά του περιορισμού των εξαγωγών κρίσιμων ορυκτών από την Κίνα, ο Τραμπ απείλησε να επιβάλει πρόσθετους δασμούς 100% σε προϊόντα από την Κίνα και να εισαγάγει νέους ελέγχους εξαγωγών σε «οποιοδήποτε και όλα τα κρίσιμα λογισμικά» έως την 1η Νοεμβρίου.
Αξιωματούχοι της αμερικανικής κυβέρνησης, ώρες αργότερα, προειδοποίησαν ότι οι χώρες που θα ψηφίσουν υπέρ του σχεδίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προκαλούν την πλανητική υπερθέρμανση από την ωκεάνια ναυτιλία αυτή την εβδομάδα, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν κυρώσεις, απαγορεύσεις λιμένων ή τιμωρητικές χρεώσεις πλοίων.
Η Κίνα έχει υποστηρίξει δημόσια το σχέδιο του IMO.
«Η οπλοποίηση τόσο της εμπορικής όσο και της περιβαλλοντικής πολιτικής, σηματοδοτεί ότι η ναυτιλία έχει μετατραπεί από ουδέτερος αγωγός του παγκόσμιου εμπορίου, σε άμεσο εργαλείο πολιτικής», σχολιάζει το Xclusiv.
Δείτε επίσης:
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.