Αγροτικές Ειδήσεις: Πώς 453 δισ. ευρώ ξαναγράφουν τον χάρτη των αγροτικών ενισχύσεων
Η κατανομή 453 δισεκατομμυρίων ευρώ στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσα από τα Εθνικά Σχέδια Περιφερειακής Εταιρικής Σχέσης εισάγει μια νέα, καθοριστική δυναμική στο αγροτικό τοπίο της επόμενης δεκαετίας. Πρόκειται για ένα ποσό πρωτοφανούς κλίμακας, το οποίο δεν λειτουργεί απλώς ως ενίσχυση του εισοδήματος, αλλά ως επενδυτική δεξαμενή για τις αγροτικές υποδομές, την τοπική οικονομία, τη γεωργική εκπαίδευση, τα συστήματα ύδατος και, κυρίως, την κάλυψη των πραγματικών περιφερειακών αναγκών.
Παράλληλα, η νέα ΚΓΠ 2028–2034 στηρίζεται σε έναν πυρήνα τουλάχιστον 293,7 δισ. ευρώ για τις άμεσες πληρωμές. Από αυτά, περίπου 200–240 ευρώ ανά εκτάριο προβλέπεται να αποτελέσουν τη νέα ευρωπαϊκή «μέση βάση» στο πλαίσιο του συστήματος Degressive Area-Based Income Support (DABIS). Η μεταρρύθμιση εισάγει επίσης ανώτατο όριο ενίσχυσης το περίφημο capping το οποίο τοποθετείται στα 100.000 ευρώ ανά εκμετάλλευση, ενώ τα υψηλότερα επίπεδα ενίσχυσης πάνω από τις 50.000 και 75.000 ευρώ θα υπόκεινται σε μειώσεις της τάξης του 50% και 75% αντίστοιχα.
Η συζήτηση γύρω από την αποτελεσματικότητα της αναδιανομής, ωστόσο, απέκτησε εντελώς διαφορετική βαρύτητα όταν ο Ευρωπαίος Επίτροπος Γεωργίας Christophe Hansen μίλησε στο Agrocapital στις 14 Νοεμβρίου 2025. Η δήλωσή του «η νέα ΚΓΠ δεν μπορεί να αφήσει κανέναν αγρότη πίσω» δεν παρουσιάστηκε ως σύνθημα, αλλά ως δέσμευση για το πώς πρέπει να λειτουργεί η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση στο εξής.
Πλαίσιο άμεσων πληρωμών, DABIS, capping, νέοι αγρότες, μικρές εκμεταλλεύσεις και αγροπεριβαλλοντικά κίνητρα.
Άμεσες πληρωμές ΚΓΠ 2028–2034
Πυρήνας: τουλάχιστον 293,7 δισ. € άμεσων ενισχύσεων στην ΕΕ.
Εξέλιξη: παραμένει ο βασικός πυλώνας στήριξης, αλλά με μεγαλύτερη αναδιανομή και σύνδεση με δείκτες απόδοσης.
Ενίσχυση: περίπου 200–240 €/εκτάριο ως νέα ευρωπαϊκή «μέση βάση».
Εξέλιξη: πιο στοχευμένη στήριξη ανά εκτάριο, με έμφαση στις πραγματικές ανάγκες των εκμεταλλεύσεων.
Capping & degressivity
Όριο: έως 100.000 € ανά εκμετάλλευση.
Μειώσεις: πάνω από 50.000 € (-50%), πάνω από 75.000 € (-75%).
Εξέλιξη: ανακατανομή πόρων προς μεσαίες και μικρές εκμεταλλεύσεις.
Νέοι αγρότες
Ενισχύσεις: υπερδιπλασιασμός χρηματοδότησης, επιπλέον 2.000–4.000 € ετησίως στα πρώτα χρόνια.
Εξέλιξη: έμφαση στη γενεακή ανανέωση και στην πρόσβαση σε κεφάλαιο.
Μικροί παραγωγοί
Ενίσχυση: κατ’ αποκοπή έως 3.000 € ετησίως.
Εξέλιξη: λιγότερη γραφειοκρατία, πιο προβλέψιμο εισόδημα για μικρές εκμεταλλεύσεις.
Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς
Στόχος: περιοχές με εισόδημα έως 30% χαμηλότερο από τον μέσο όρο.
Εξέλιξη: ενίσχυση εδαφικής συνοχής και αποφυγή εγκατάλειψης.
Βιοποικιλότητα & αγροπεριβαλλοντικά
Κίνητρα: έως 200.000 € για σχήματα υψηλής περιβαλλοντικής απόδοσης.
Εξέλιξη: οι επιδοτήσεις συνδέονται άμεσα με περιβαλλοντικά αποτελέσματα.
*Τα ποσά και τα εύρη ενισχύσεων αποτυπώνουν τη νέα λογική αναδιανομής και στόχευσης της ΚΓΠ 2028–2034.
Για να γίνει αυτό, η Επιτροπή έχει διαμορφώσει ένα τετράγωνο πλαίσιο στοχευμένων παρεμβάσεων. Πρώτον, η χρηματοδότηση για τους νέους αγρότες προβλέπεται να υπερδιπλασιαστεί, με επιπλέον 2.000–4.000 ευρώ ετήσιες στοχευμένες ενισχύσεις στα πρώτα χρόνια εγκατάστασης. Δεύτερον, για τους μικρούς παραγωγούς, εισάγεται ειδικό σχήμα με ετήσια κατ’ αποκοπή ενίσχυση έως 3.000 ευρώ, αντικαθιστώντας προηγούμενα περίπλοκα καθεστώτα. Τρίτον, ενισχύονται οι περιοχές με φυσικούς περιορισμούς, όπου ο μέσος αγροτικός εισόδημα εμφανίζεται έως και 30% χαμηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Τέταρτον, η στήριξη της βιοποικιλότητας και των αγροπεριβαλλοντικών δράσεων συνοδεύεται πλέον από κίνητρα που μπορούν να φτάσουν έως και 200.000 ευρώ για επιχειρήσεις που υιοθετούν μοντέλα υψηλής περιβαλλοντικής απόδοσης.
Στο παράλληλο μέτωπο, τα 453 δισ. ευρώ των εθνικών σχεδίων εγγυώνται μια ευελιξία που δεν υπήρχε στο παρελθόν. Μπορούν να χρηματοδοτήσουν έργα σε υποδομές άρδευσης, ψηφιακές υπηρεσίες, αγροτική υγεία, αναβάθμιση εκμεταλλεύσεων, αγροτική επιχειρηματικότητα, αγροτικούς δρόμους, τοπικές αλυσίδες αξίας, αλλά και δράσεις κοινωνικής συνοχής. Σε ορισμένα κράτη-μέλη, η πρόβλεψη είναι ότι ως και το 35% των πόρων θα κατευθυνθεί σε περιφέρειες με φθίνουσα πληθυσμιακή πυκνότητα, ενώ ήδη υπολογίζεται ότι έως 10% των ποσών μπορεί να διατεθεί σε αμιγώς νησιωτικές ή ορεινές περιοχές.
Η συμβατότητα μεταξύ των δύο μηχανισμών της ΚΓΠ και των Εθνικών Σχεδίων δεν είναι τυπική, αλλά ουσιαστική συγκροτεί ένα ενιαίο οικοδόμημα χρηματοδοτήσεων που μπορεί να λειτουργήσει είτε ως μαξιλάρι στήριξης του αγροτικού εισοδήματος είτε ως μοχλός διαρθρωτικών επενδύσεων. Όπως σημείωσε ο Hansen στη συνέντευξή του, το ζητούμενο δεν είναι απλώς η εκταμίευση·είναι η απόδειξη ότι τα χρήματα δημιουργούν πραγματικές, μετρήσιμες βελτιώσεις στις αγροτικές κοινότητες.
Η πρόκληση παραμένει η εφαρμογή. Τα κράτη-μέλη θα χρειαστεί να παρουσιάσουν σχέδια που βασίζονται σε πραγματικές ανάγκες, όχι σε οριζόντιες πολιτικές. Η επιμέλεια στη λογοδοσία, η αξιοποίηση των γεωχωρικών δεδομένων και η δυνατότητα παρακολούθησης των ενισχύσεων σε πραγματικό χρόνο αποτελούν πλέον κομμάτι του ευρωπαϊκού πλαισίου εποπτείας.
Σε τελευταία ανάλυση, τα 453 δισ. ευρώ δεν είναι απλώς μια εντυπωσιακή χρηματοδοτική δέσμευση αλλά είναι μία ευκαιρία επαναπροσδιορισμού της αγροτικής Ευρώπης από τις περιφέρειες που υποφέρουν έως τις αγροτικές οικονομίες που αναζητούν σταθερότητα, ανανέωση και μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα. Το αν αυτή η ευκαιρία θα μετουσιωθεί σε πραγματικό αποτέλεσμα μένει να αποδειχθεί στα χωράφια, όχι στις αίθουσες συνεδριάσεων.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




