Χρήσιμα: Ανατροπή στη βιομηχανική πολιτική της Αττικής: Πού επιτρέπεται ξανά η μέση όχληση

Η βιομηχανική αναγέννηση της Αττικής ξεκινά από την παράγραφο ενός νόμου. Με την ψήφιση του άρθρου 61 του ν. 5218/2025, η ελληνική Πολιτεία προχωρά σε μια τομή υψηλής σημασίας για την παραγωγική ταυτότητα της μεγαλύτερης περιφέρειας της χώρας. Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες αυστηρών περιορισμών, επανέρχεται η δυνατότητα ίδρυσης μονάδων μέσης όχλησης, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, αναδιατάσσοντας τον χωροταξικό και επενδυτικό χάρτη της Αττικής. Η μεταρρύθμιση, με έντονο περιβαλλοντικό και αναπτυξιακό αποτύπωμα, δημιουργεί νέα δεδομένα για τη βιομηχανία, τις τοπικές κοινωνίες και τη δημόσια διοίκηση.
Η τροποποίηση του άρθρου 17 του ν. 3325/2005, μέσω του νέου νόμου, επαναφέρει τη δυνατότητα ίδρυσης μεταποιητικών δραστηριοτήτων υποκατηγορίας Α2 (μέσης όχλησης) στην Αττική, η οποία έως πρόσφατα βρισκόταν ουσιαστικά σε κατάσταση απαγόρευσης. Η νέα διάταξη επιτρέπει την εγκατάσταση τέτοιων μονάδων αποκλειστικά σε ζώνες ΕΟ (Ειδικές Οργανωμένες) και ΕΜ (Επιτρεπόμενες Μέσης Όχλησης), όπως καθορίζονται στο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας-Αττικής (ν. 4277/2014), αλλά και σε οργανωμένους υποδοχείς μεταποίησης και επιχειρηματικά πάρκα, σύμφωνα με τον ν. 4982/2022 και την ΚΥΑ 92108/2020.
Η μεταρρύθμιση απαντά σε ένα μακροχρόνιο αναπτυξιακό αίτημα, προσφέροντας σαφή χωροταξική κατεύθυνση και σύνδεση με σύγχρονα περιβαλλοντικά κριτήρια. Για πρώτη φορά, η Πολιτεία προχωρά σε στοχευμένη ενεργοποίηση της βιομηχανικής παραγωγής με βάση καθορισμένες προδιαγραφές, αποφεύγοντας αυθαιρεσίες του παρελθόντος και ενισχύοντας τη νομική ασφάλεια των επενδύσεων.
Στον θετικό απολογισμό της διάταξης περιλαμβάνεται η αναθέρμανση της μεταποίησης, που αποκτά πλέον νομική υπόσταση και ευκαιρίες υλοποίησης, ιδιαίτερα για παλαιές αλλά και νέες βιομηχανικές μονάδες. Η ορθολογική κατανομή σε εγκεκριμένες ζώνες περιορίζει την άναρχη εξάπλωση, προστατεύει περιοχές αυξημένης οικιστικής ή περιβαλλοντικής ευαισθησίας και ενισχύει τις συνέργειες με υποδομές logistics και δίκτυα ενέργειας.
Παράλληλα, το νέο καθεστώς διασφαλίζει ότι η ανάπτυξη θα γίνεται με βάση προηγμένη περιβαλλοντική πολιτική, καθώς κάθε μονάδα υπόκειται σε εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων και υποχρεωτική συμμόρφωση με τα πρότυπα της ΕΕ για τη βιωσιμότητα. Η μείωση της γραφειοκρατίας, μέσω διαφανών και συνδεδεμένων με πολεοδομικά εργαλεία διαδικασιών, καθιστά το πλαίσιο πιο λειτουργικό και ευέλικτο για τις επιχειρήσεις.
Ωστόσο, τα θετικά συνοδεύονται και από σημαντικές επιφυλάξεις. Η χωρική εφαρμογή της διάταξης παραμένει περιορισμένη, καθώς η δυνατότητα εγκατάστασης ισχύει μόνο στις προκαθορισμένες ζώνες Ανατολικής και Δυτικής Αττικής και εφόσον υπαχθούν στον ν. 4864/2021 (Α’ 237). Αυτό μπορεί να αποκλείσει μικρότερες επιχειρήσεις που δεν έχουν πρόσβαση σε αυτές τις περιοχές, δημιουργώντας ανισότητες στην ανάπτυξη.
Επιπλέον, η συγκέντρωση πολλών οχλουσών δραστηριοτήτων, ακόμη και υπό περιβαλλοντικούς όρους, ενδέχεται να δημιουργήσει τοπικές περιβαλλοντικές πιέσεις, αν δεν υπάρξει αυστηρός και συστηματικός έλεγχος. Το κόστος συμμόρφωσης με τα νέα πρότυπα, αν και θεμιτό, επιβαρύνει ιδιαίτερα τις νεοεισερχόμενες ή μικρές μονάδες, καθιστώντας δυσκολότερη την είσοδό τους στην αγορά. Παράλληλα, τοπικές κοινωνίες ενδέχεται να αντιδράσουν, εγείροντας ζητήματα ρύπανσης, κυκλοφοριακής όχλησης και αισθητικής υποβάθμισης.
Κρίσιμο στοιχείο επιτυχίας θα αποτελέσει και η ποιοτική αναβάθμιση των υποδομών στις οριοθετημένες ζώνες. Χωρίς ισχυρά δίκτυα και τεχνικές εγκαταστάσεις, υπάρχει κίνδυνος υπερφόρτωσης ή υπολειτουργίας, γεγονός που θα μπορούσε να ακυρώσει τα αναπτυξιακά οφέλη της μεταρρύθμισης.
Η αλλαγή που επέφερε ο ν. 5218/2025 συνιστά αναμφισβήτητα σταθμό στην εξελικτική πορεία της βιομηχανικής πολιτικής στην Αττική. Η επιτυχία της, ωστόσο, δεν θα μετρηθεί στα ΦΕΚ, αλλά στην πράξη στη διαφάνεια της διοίκησης, στη συναίνεση των τοπικών κοινωνιών και στην ετοιμότητα των υποδομών. Εάν αυτές οι συνθήκες εκπληρωθούν, η Αττική μπορεί να αναδειχθεί σε ευρωπαϊκό πρότυπο περιφερειακής βιομηχανικής ανάπτυξης, ισορροπώντας την παραγωγή με την κοινωνική και περιβαλλοντική υπευθυνότητα.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.