Τηλεκπαίδευση λόγω κακοκαιρίας: Ανακοινώσεις-καταπέλτης από την εκπαιδευτική κοινότητα
«Τηλεκπαίδευση παρέχεται μόνο από τις σχολικές μονάδες και με την προϋπόθεση να έχουν οι εκπαιδευτικοί άνετη και ασφαλή πρόσβαση», επισημαίνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωσή του ο Α’ Σύλλογος Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε, με αφορμή την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να γίνουν τα μαθήματα της Παρασκευής (5/12) με τηλεκπαίδευση, καθώς πολλά σχολεία στην Αττική και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας θα παραμείνουν κλειστά λόγω της κακοκαιρίας Byron.
Στο ίδιο πνεύμα είναι οι ανακοινώσεις που εξέδωσε σχεδόν σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα: Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ), η ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) και η ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας (Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης).
«Καμία παιδαγωγική αξία, καμία ουσιαστική θετική επίδραση»
«ΟΧΙ στην κοροϊδία και στις επικοινωνιακές τακτικές του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης», αναφέρουν ακόμα στη σχετική ανακοίνωση οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι προσθέτουν:
«Για μια ακόμα φορά, σαν έτοιμοι από καιρό, με έντονα καιρικά φαινόμενα, οι αρμόδιοι ανακοινώνουν το κλείσιμο των σχολείων και καλούν εκπαιδευτικούς και μαθητές να προετοιμάσουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό τους για να συνεχιστεί ‘απρόσκοπτα’ η εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης τις επόμενες ημέρες».
- Και συνεχίζει η ανακοίνωση-καταπέλτης:
«Θεωρούμε αδιανόητο να επιβάλλεται η εφαρμογή τηλεκπαίδευσης. Καμία παιδαγωγική αξία, καμία ουσιαστική θετική επίδραση δεν μπορεί να έχει μια τέτοια διαδικασία στα παιδιά. …
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Κανείς και καμία, ούτε εκπαιδευτικός ούτε μαθητής/τρια δεν υποχρεούται να έχει διαθέτει εξοπλισμό και γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο είτε στο πλαίσιο των εργασιακών του καθηκόντων ούτε στο πλαίσιο των σχολικών του υποχρεώσεων».
Ο Α’ Σύλλογος Αθηνών υπενθυμίζει επίσης ότι «η τηλεκπαίδευση δέχτηκε ‘κόκκινη κάρτα’ από την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στις οδηγίες της οποίας το Υ.ΠΑΙ.Θ. ακόμα δεν έχει συμμορφωθεί».
Η ανακοίνωση του Α’ Συλλόγου Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε για την τηλεκπαίδευση
Σχετικά με την τηλεκπαίδευση λόγω κακοκαιρίας. ΟΧΙ στην κοροϊδία και στις επικοινωνιακές τακτικές του ΥΠΑΙΘ και της κυβέρνησης
Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
το Δ.Σ. του Α΄ Συλλόγου Αθηνών Εκπαιδευτικών Π.Ε., ενόψει της αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων λόγω της κακοκαιρίας που επικρατεί στη χώρα και μετά από ερωτήματα συναδέλφων, πληροφορεί τα μέλη του σωματείου μας ότι οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να παρέχουν τηλεκπαίδευση από τα σπίτια τους.
Τηλεκπαίδευση παρέχεται μόνο από τις σχολικές μονάδες και με την προϋπόθεση να έχουν οι εκπαιδευτικοί άνετη και ασφαλή πρόσβαση. Όμως, αύριο, οι σχολικές μονάδες θα παραμείνουν κλειστές με απόφαση του Περιφερειάρχη Αττικής και σε καμία περίπτωση δεν διακινδυνεύουμε την υγεία μας και τη σωματική μας ακεραιότητα.
Επιπλέον, με αφορμή τα ανυπόγραφα ηλεκτρονικά μηνύματα, τα οποία σήμερα, Πέμπτη 4/12/2025 και ώρα 17:00 που έστειλε η Α΄ ΔΙΠΕ Αθήνας στις σχολικές μονάδες, το Δ.Σ. επισημαίνει τα ακόλουθα:
Η κατάσταση στην οποία έχουν οδηγήσει το δημόσιο σχολείο οι πολιτικές των περικοπών και της υποχρηματοδότησης οδηγεί αναπόφευκτα σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Καταγγέλλουμε μάλιστα ότι στο περίφημο νεόδμητο κτίσμα που προορίζεται για το 8ο και το 14ο Νηπιαγωγεία Ζωγράφου, η τεράστια ταμπέλα που ενημέρωνε ότι η οικοδόμησή του ξεκίνησε το …2019 παρασύρθηκε από τον ισχυρό άνεμο τη στιγμή που σχολούσαν τα παιδιά του ολοήμερου. Για μια ακόμα φορά, ευτυχώς που δεν είχαμε κάποιο τραυματισμό.
Στο παρά πέντε επίσης και μετά από σχετικές έγγραφες διαμαρτυρίες μας, μόλις προχθές, μετά από μήνες αντικαταστάθηκαν τα δύο σπασμένα τζάμια στο 10ο Ειδικό Δ. Σχ. Αθηνών, διαφορετικά το σχολείο σήμερα θα πλημμύριζε.
- Βρέχει και τα σχολεία πλημμυρίζουν, νήπια και μικρά παιδιά ακροβατούν πάνω σε αυτοσχέδιες γέφυρες ή μεταφέρονται από γονείς και εκπαιδευτικούς.
- Κάνει ζέστη, τα σχολεία μετατρέπονται σε θερμοκήπια.
- Χιονίζει, τα σχολεία κλείνουν γιατί καθίστανται επικίνδυνα για την ασφάλεια των παιδιών αλλά και των εκπαιδευτικών.
- Ακόμα και σε συνθήκες καλοκαιρίας, σοβάδες από τα ταβάνια καταρρέουν θέτοντας σε κίνδυνο εκπαιδευτικούς και εκπαιδευόμενους.
Αυτή η απαράδεκτη κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Για μια ακόμα φορά, σαν έτοιμοι από καιρό, με έντονα καιρικά φαινόμενα, οι αρμόδιοι ανακοινώνουν το κλείσιμο των σχολείων και καλούν εκπαιδευτικούς και μαθητές να προετοιμάσουν τον τεχνολογικό εξοπλισμό τους για να συνεχιστεί «απρόσκοπτα» η εκπαιδευτική διαδικασία μέσω τηλεκπαίδευσης τις επόμενες ημέρες.
Από την πλευρά μας έχουμε να δηλώσουμε τα εξής:
- Είναι γνωστό ότι στο διάστημα της πανδημίας οι εκπαιδευτικοί στάθηκαν δίπλα στους μαθητές και στις οικογένειές τους και αξιοποίησαν κάθε πρόσφορο μέσο για να διατηρηθεί η επαφή με τη σχολική ζωή, παρόλο που η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ δε δημιούργησε καμία προϋπόθεση για να υποστηρίξει αυτή τη διαδικασία. Είναι επίσης γνωστό ότι είναι οι εκπαιδευτικοί που στηρίζουν με αυταπάρνηση το δημόσιο σχολείο και ανταποκρίνονται με ζήλο στις μορφωτικές και ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών, ενάντια στην πολιτική της υποβάθμισης και παραμέλησης της δημόσιας εκπαίδευσης από το κράτος και τις κυβερνήσεις. Στην κυριολεξία, τα δημόσια σχολεία στηρίζονται στην αυταπάρνηση των εκπαιδευτικών και στο φιλότιμο των γονιών.
- Οι γονείς των μαθητών μας γνωρίζουν πλέον καλύτερα από τον καθένα τον βαθμό αναποτελεσματικότητας της τηλεκπαίδευσης τόσο σε σχέση με τα μορφωτικά ελλείμματα που προκύπτουν (στην πραγματικότητα, ότι επιχειρήθηκε να διδαχθεί με τέτοια μέσα, διδάχθηκε εκ νέου στις σχολικές τάξεις) όσο και σε σχέση με τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις του εγκλεισμού των παιδιών και της πολύωρης καθήλωσής τους μπροστά στις οθόνες. Το ΥΠΑΙΘΑ, κανένα απολύτως μέτρο δεν πήρε μετά το μακρόχρονο κλείσιμο των σχολείων, ούτε για τον επανακαθορισμό της ύλης ούτε για τις ψυχοκοινωνικές ανάγκες των μαθητών. Πλήρης αδιαφορία. Με την ίδια αδιαφορία αλλά και ταξικό κυνισμό αντιμετώπισε και τη μη δυνατότητα πρόσβασης, τον αποκλεισμό των οικονομικά ασθενέστερων μαθητών από την τηλεκπαίδευση λόγω έλλειψης τεχνολογικού εξοπλισμού.
- Υπενθυμίζουμε ότι η τηλεκπαίδευση δέχτηκε «κόκκινη κάρτα» από την απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, στις οδηγίες της οποίας το Υ.ΠΑΙ.Θ. ακόμα δεν έχει συμμορφωθεί. Δε θα δεχθούμε καμία μελλοντική τηλεκπαίδευση προς αντικατάσταση του εκπαιδευτικού σε περιπτώσεις που δεν εξασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα μαθητών-εκπαιδευτικών.
- Στην παρ. 3 του άρθρου 4 της 111525/ΓΔ4/10-9-2021 Υ.Α. για την τηλεκπαίδευση, αναγράφεται «Εκπαιδευτικοί οι οποίοι/ες δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή, ταμπλέτα ή έξυπνο τηλέφωνο και εξ αυτού του λόγου αδυνατούν να παράσχουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, υποχρεούνται να προσέρχονται κατά τις ώρες διδασκαλίας τους στις σχολικές μονάδες…». Πώς μπορεί να γίνει αυτό όταν η πρόσβαση στις σχολικές μονάδες είναι αδύνατη ή/και επικίνδυνη; Σε περίπτωση ατυχήματος ποιος θα φέρει την ευθύνη όταν τα σχολεία, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, είναι κλειστά και οι συστάσεις της Γ.Γ. Πολιτικής Προστασίας για την αποφυγή άσκοπων μετακινήσεων ρητές;
- Στην περίπτωση ολιγοήμερης αναστολής λειτουργίας σχολείων λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών, θεωρούμε αδιανόητο να επιβάλλεται η εφαρμογή τηλεκπαίδευσης. Καμία παιδαγωγική αξία, καμία ουσιαστική θετική επίδραση δεν μπορεί να έχει μια τέτοια διαδικασία στα παιδιά.
- Κανείς και καμία, ούτε εκπαιδευτικός ούτε μαθητής/τρια δεν υποχρεούται να έχει διαθέτει εξοπλισμό και γρήγορη σύνδεση με το διαδίκτυο είτε στο πλαίσιο των εργασιακών του καθηκόντων ούτε στο πλαίσιο των σχολικών του υποχρεώσεων.
- Η Διοίκηση δε λειτουργεί με προφορικές εντολές ή άτυπα/ανυπόγραφα sms και e-mail. Επιπρόσθετα σημειώνουμε ότι οι εκπαιδευτικοί καθώς και οι Διευθυντές/Διευθύντριες και Προϊστάμενες των σχολικών μονάδων δεν έχουν κανένα εργασιακό καθήκον τα Σαββατοκύριακα.
- Οι εκπαιδευτικοί, με αίσθημα ευθύνης και σαφή παιδαγωγική αντίληψη για τις ανάγκες των μαθητών τους, όταν επιστρέψουν στις σχολικές τους τάξεις, θα αναπροσαρμόσουν το διδακτικό τους έργο διασφαλίζοντας την ομαλή συνέχεια της μορφωτικής διαδικασίας.
Για όλα τα παραπάνω το Δ.Σ. του Συλλόγου παρέχει πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη στα μέλη του.
Η ανακοίνωση της ΔΟΕ
Για την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης λόγω καιρικών φαινόμενων
Με αφορμή το πέρασμα της κακοκαιρίας Byron από πολλές περιοχές της Ελλάδας που δέχονται ισχυρά πλήγματα και το κλείσιμο σχολικών μονάδων, το Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. επανάφερε το μέτρο της τηλεκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες των συγκεκριμένων περιοχών.
Η Δ.Ο.Ε. έχει επανειλημμένα τοποθετηθεί για το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης. Την περίοδο της πανδημίας και της πολιτικής των κλειστών σχολείων που εφάρμοσε το Υπουργείο Παιδείας, για περίπου 2 χρόνια, σταθήκαμε δίπλα στους/στις μαθητές/τριες μας και στις οικογένειές τους και αξιοποιήσαμε κάθε πρόσφορο μέσο για να διατηρηθεί η επαφή με τη σχολική ζωή.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου από τότε μέχρι και σήμερα, δε δημιούργησε καμία προϋπόθεση για την ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών στην τηλεκπαίδευση.
Αντίθετα χρησιμοποιεί την τηλεκπαίδευση για καθαρά επικοινωνιακούς λόγους, με οδηγίες μέσω email, αργά το απόγευμα, μετά τη λήξη της σημερινής λειτουργίας των σχολείων, ώστε τα σχολεία να «λειτουργήσουν» αύριο, παρά την κακοκαιρία, με…τηλεκπαίδευση.
Πρόκειται για μια σαφή προσπάθεια να δημιουργηθεί μια ψευδής εικόνα ομαλότητας.
Δε λαμβάνουν, φυσικά, υπόψη τους ότι:
- Η σύνδεση στο διαδίκτυο σε κάποιες περιοχές είναι προβληματική, με αποτέλεσμα η μετάδοση του μαθήματος να είναι αδύνατη.
- Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι δεδομένο ότι έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν τηλεκπαίδευση με ίδια μέσα ούτε ότι μπορούν να έχουν πρόσβαση στις σχολικές τους μονάδες, ιδιαίτερα όταν υπάρχουν ισχυρές συστάσεις αποφυγής μετακινήσεων λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων από την Πολιτική Προστασία.
- Τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσουν στο να διδάξουν γονείς εκπαιδευτικοί που θα πρέπει να φροντίσουν ταυτόχρονα και τα πολύ μικρής ηλικίας παιδιά τους.
- Ότι η προετοιμασία του εκπαιδευτικού υλικού και του σχεδίου μαθήματος προσαρμοσμένα στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, είναι αδύνατη να πραγματοποιηθεί μέσα σε μια νύχτα.
- Ότι η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, όπως αποδείχθηκε και την περίοδο της πανδημίας.
Είναι προκλητικό να καλούνται οι συνάδελφοι/-ισσες να μπουν σε μια τέτοια διαδικασία, πόσο μάλλον όταν οι ίδιοι/ες αλλά και οι οικογένειες των μαθητών/τριών έχουν χτυπηθεί από τα καιρικά φαινόμενα (κατεστραμμένα σπίτια, διακοπές ρεύματος, σύνδεση στο Internet κλπ.).
Είναι επίσης υποκριτικό το ενδιαφέρον του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για απώλεια διδακτικών ωρών εξαιτίας της κακοκαιρίας, τη στιγμή που εξακολουθεί να μην καλύπτει τα χιλιάδες κενά, που υπάρχουν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς.
Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται ούτε καν για τηλεκπαίδευση απλά για τηλε-απασχόληση που ικανοποιεί τα επικοινωνιακά κόλπα της κυβέρνησης. Σε περίοδο κακοκαιρίας είναι επίσης προφανές ότι οι συνάδελφοι/-ισσες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων δεν μπορούν να το κάνουν αφού η πρόσβαση προς τα σχολεία μπορεί να είναι δύσκολη ή επικίνδυνη.
Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. να αποσύρει όλες τις νομοθετικές διατάξεις που γενικεύουν την τηλεκπαίδευση εκτός πανδημίας και τις εντολές για υποχρεωτική τηλεκπαίδευση στα σχολεία που κλείνουν λόγω κακοκαιρίας.
Τέλος, τονίζουμε ότι η έλλειψη ή η αδυναμία χρήσης τεχνολογικών προσωπικών μέσων σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να οδηγήσει σε κανενός είδους «κυρώσεις» σε συναδέλφους.
Μαθήτρια του δημοτικού συμμετέχει σε μάθημα εξ’ αποστάσεως από το δωμάτιο του σπιτιού της, με το σύστημα της τηλεκπαίδευσης στο δίκτυο της Cisco Webex, Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2020. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣΗ ανακοίνωση της ΟΛΜΕ
Για την εφαρμογή της τηλεκπαίδευσης λόγω καιρικών φαινόμενων
Με αφορμή σημερινή κακοκαιρία που πλήττει πολλές περιοχές της Ελλάδας και το κλείσιμο σχολικών μονάδων η κυβέρνηση επανέφερε το μέτρο της τηλεκπαίδευσης για εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες των συγκεκριμένων περιοχών.
Η ΟΛΜΕ έχει επανειλημμένα τοποθετηθεί για το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης. Τη περίοδο της πανδημίας και της εγκληματικής πολιτικής του Υπουργείου των κλειστών σχολείων για περίπου 2 χρόνια, σταθήκαμε δίπλα στους/στις μαθητές/τριες μας και στις οικογένειές τους και αξιοποιήσαμε κάθε πρόσφορο μέσο για να διατηρηθεί η επαφή με τη σχολική ζωή.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου από τότε μέχρι και σήμερα, δε δημιούργησε καμία προϋπόθεση για την ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών/τριών στην τηλεκπαίδευση.
Αντίθετα χρησιμοποιεί την τηλεκπαίδευση προκειμένου να κρύψει τις τεράστιες ευθύνες της για τη διακοπή της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας λόγω της ακαταλληλότητας των σχολικών κτηρίων, των υποδομών συνολικά, των ελλείψεων σε προσωπικό (π.χ. Γαύδος) ακόμα και ως μέσο καταστολής των αγωνιζόμενων μαθητών/τριών.
Η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία, όπως αποδείχθηκε και την περίοδο της πανδημίας.
Η τακτική του Υπουργείου να ενημερώνει με ένα email την προηγούμενη ημέρα το βράδυ εκπαιδευτικούς και μαθητές/τριες ότι την επόμενη ημέρα θα γίνει τηλεκπαίδευση αγγίζει τα όρια της γελοιότητας.
Η προετοιμασία του εκπαιδευτικού υλικού και του σχεδίου μαθήματος προσαρμοσμένα στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, είναι αδύνατη να πραγματοποιηθεί μέσα σε μια νύχτα.
Είναι προκλητικό να καλούνται οι συνάδελφοι/-ισσες να μπουν σε μια τέτοια διαδικασία, πόσο μάλλον όταν οι ίδιοι/ες αλλά και οι οικογένειες των μαθητών/τριών έχουν χτυπηθεί από τα καιρικά φαινόμενα (κατεστραμμένα σπίτια, διακοπές ρεύματος, σύνδεση στο Internet κλπ).
Αναρωτιόμαστε επίσης τι μπορεί να γίνει με τους/τις συναδέλφους/-ισσες που έχουν παιδιά σε σχολική ηλικία και καλούνται τα ίδια να παρακολουθήσουν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης.
Είναι προφανές ότι δεν πρόκειται ούτε καν για τηλεκπαίδευση απλά για τηλε-απασχόληση που ικανοποιεί τα επικοινωνιακά κόλπα της κυβέρνησης.
Σε περίοδο κακοκαιρίας είναι επίσης προφανές ότι οι συνάδελφοι/-ισσες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων δεν μπορούν να το κάνουν αφού η πρόσβαση προς τα σχολεία μπορεί να είναι δύσκολη ή επικίνδυνη.
Επισημαίνουμε ότι:
- Οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να εργάζονται από το σπίτι τους, καθώς αυτό δεν αποτελεί χώρο εργασίας. Δεν υποχρεούνται μέσα στο Σαββατοκύριακο, εκτός ωραρίου και από το σπίτι τους, να δοκιμάσουν οποιαδήποτε πλατφόρμα ή να προβούν σε κάποια άλλη ενέργεια.
- Δεν υποχρεούνται να παρέχουν από το σπίτι τους τηλεκπαίδευση, εφόσον το σχολείο είναι κλειστό ούτε να χρησιμοποιούν προσωπικά τεχνολογικά μέσα για εργασία από το σπίτι. Η πολιτεία οφείλει να παρέχει τον απαραίτητο εξοπλισμό και υποστήριξη στους/στις εργαζόμενους/-ες.
- Η ασφάλεια των εκπαιδευτικών, των μαθητών/τριών και των οικογενειών τους είναι προτεραιότητα, ιδιαίτερα σε συνθήκες που καθιστούν επικίνδυνη τη μετάβαση στις σχολικές μονάδες.
Απαιτούμε από την κυβέρνηση να σταματήσει τα επικοινωνιακά τρικ και να ασχοληθεί σοβαρά ώστε να αποκτήσουμε σύγχρονα και ασφαλή σχολεία, σύγχρονες υποδομές και επαρκές μόνιμο προσωπικό.
Η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Νότιας Αθήνας
Για την κακοκαιρία, το λουκέτο στα σχολεία και την ενεργοποίηση της τηλεκπαίδευσης.
Η κακοκαιρία και η έντονη βροχόπτωση που πλήττει την Αττική και άλλες περιοχές ανέδειξε για μια ακόμα φορά την πλήρη ανυπαρξία του πολυδιαφημισμένου «επιτελικού κράτους» της κυβέρνησης. Για μια ακόμα φορά η κυβέρνηση και η Περιφέρεια επιχειρούν να δραπετεύσουν από τις ευθύνες τους.
- Δρόμοι που μετατρέπονται σε ποτάμια με τις πρώτες σταγόνες της βροχής εξ αιτίας των φρεατίων που δεν έχουν καθαριστεί.
- Σοβαρές καταστροφές που θα είχαν αποφευχθεί αν είχαν πραγματοποιηθεί έργα αντιπλημμυρικής προστασίας.
- Δημόσια σχολεία και κοινωνικές υποδομές σε καθεστώς εγκατάλειψης που βουλιάζουν κυριολεκτικά με το πρώτο φαινόμενο.
Αυτή είναι η πραγματικότητα με την οποία βρισκόμαστε για μια ακόμα φορά αντιμέτωποι. Απέναντι σε αυτή την κατάσταση η κυβέρνηση πετάει το μπαλάκι των ευθυνών στους πολίτες. Με το αντιδραστικό δόγμα της «ατομικής ευθύνης» προσπαθεί να αποδράσει από τα προβλήματα. Με τον προπαγανδιστικό μηχανισμό που διαθέτει δημιουργεί ένα κλίμα τρομοκράτησης για να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα.
Άλλη μια φορά οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές/-τριες και βέβαια οι γονείς, βρισκόμαστε από κοινού μπροστά στην αδιανόητη κατάσταση των λουκέτων στα σχολεία και στην ενεργοποίηση της τηλεκπαίδευσης. Ενός μέτρου που έχει αποδειχθεί στην πράξη πόσο μεγάλη ζημιά προκαλεί στην εκπαιδευτική διαδικασία και στο δικαίωμα στην μόρφωση για όλα τα παιδιά.
Η ΟΛΜΕ και η ΕΛΜΕ έχουν επανειλημμένα επισημάνει ότι η τηλεκπαίδευση (σύγχρονη και ασύγχρονη) δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία. Κατά την περίοδο της πανδημίας σταθήκαμε δίπλα στους/τις μαθητές/-τριες και τις οικογένειες τους, αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο μέσο.
Το Υπουργείο, όμως, από τότε μέχρι σήμερα δεν διασφάλισε ούτε υποδομές, ούτε ισότιμη πρόσβαση για όλους/-ες.
Σήμερα χρησιμοποιεί την τηλεκπαίδευση για να συγκαλύψει τις ευθύνες του: την ακαταλληλότητα σχολικών κτηρίων, τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού και την πλήρη απουσία σχεδιασμού.
Η πρακτική ενημέρωσης εκπαιδευτικών και μαθητών/-τριών την προηγούμενη νύχτα για «υποχρεωτική» τηλεκπαίδευση είναι απαράδεκτη και προσβλητική. Η προετοιμασία ποιοτικού ψηφιακού μαθήματος δεν γίνεται μέσα σε λίγες ώρες, ιδιαίτερα όταν πολλοί συνάδελφοι/-ισσες και μαθητές/-τριες αντιμετωπίζουν ζημιές, διακοπές ρεύματος ή αδυναμία σύνδεσης.
Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να εργάζονται από το σπίτι, ούτε να παρέχουν εξ αποστάσεως διδασκαλία χωρίς κρατικό εξοπλισμό και ασφαλείς συνθήκες.
Σε περίοδο κακοκαιρίας είναι επίσης προφανές ότι οι συνάδελφοι/-ισσες που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων δεν μπορούν να το κάνουν αφού η πρόσβαση προς τα σχολεία μπορεί να είναι δύσκολη ή επικίνδυνη.
Επισημαίνουμε ότι:
- Οι εκπαιδευτικοί δεν υποχρεούνται να εργάζονται από το σπίτι τους, καθώς αυτό δεν αποτελεί χώρο εργασίας. Δεν υποχρεούνται εκτός ωραρίου και από το σπίτι τους, να δοκιμάσουν οποιαδήποτε πλατφόρμα ή να προβούν σε κάποια άλλη ενέργεια.
- Δεν υποχρεούνται να παρέχουν από το σπίτι τους τηλεκπαίδευση (σύγχρονη και ασύγχρονη), εφόσον το σχολείο είναι κλειστό ούτε να χρησιμοποιούν προσωπικά τεχνολογικά μέσα για εργασία από το σπίτι. Η πολιτεία οφείλει να παρέχει τον απαραίτητο εξοπλισμό και υποστήριξη στους/στις εργαζόμενους/-ες.
- Η ασφάλεια των εκπαιδευτικών, των μαθητών/τριών και των οικογενειών τους είναι προτεραιότητα, ιδιαίτερα σε συνθήκες που καθιστούν επικίνδυνη τη μετάβαση στις σχολικές μονάδες.
Απαιτούμε από την κυβέρνηση να σταματήσει τα επικοινωνιακά τεχνάσματα και να ασχοληθεί ουσιαστικά με την αναβάθμιση των σχολικών υποδομών, την αντιπλημμυρική προστασία, τη στελέχωση των σχολείων και την εξασφάλιση πραγματικά ασφαλών συνθηκών για μαθητές/-τριες και εκπαιδευτικούς.
Δείτε επίσης:
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.

