Ο Xάρης Δούκας απαντάει στον Μπακογιάννη: «Δεν θα ελέγχει η αστυνομία ποιος κρατάει ρακέτες στην Βασιλίσσης Όλγας!»

Μέτωπο αντιπαράθεσης μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της κυβέρνησης έχει προκαλέσει το ζήτημα της ανάπλασης της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας. Ο δήμαρχος Χάρης Δούκας βρίσκεται σε ανοιχτή σύγκρουση με τρία υπουργεία, αλλά και με τον προκάτοχό του Κώστα Μπακογιάννη, για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να διαμορφωθεί ο ιστορικός δρόμος στο κέντρο της Αθήνας.
Ο κ. Δούκας υποστηρίζει ότι το σχέδιο του Δήμου δεν καταργεί την ανάπλαση, όπως διαδίδεται, αλλά διορθώνει τα λάθη της προηγούμενης διοίκησης, δίνοντας προτεραιότητα στον πεζό, το πράσινο, τη βιώσιμη κινητικότητα και την ανοιχτή πρόσβαση όλων. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο newsbreak.gr εξηγεί την ουσία της σύγκρουσης με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού, Υποδομών και Μεταφορών και απαντά ευθέως στην κριτική του κ. Μπακογιάννη.
Κύριε Δήμαρχε, υπάρχει η εντύπωση ότι η Βασιλίσσης Όλγας εγκαταλείπει τον πεζόδρομο και ξαναγίνεται δρόμος για αυτοκίνητα. Τι ακριβώς ισχύει;
Όχι. Το σχέδιο ανάπλασης δεν αλλάζει. Διορθώνουμε μόνο παραλείψεις της προηγούμενης δημοτικής αρχής. Θα δημιουργηθεί ένας μεγάλος πεζόδρομος με εκτεταμένο πράσινο, τόσο από την πλευρά του Ζαππείου όσο και προς τους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Παράλληλα, η λεωφόρος θα λειτουργεί ως πολυτροπικός δρόμος, όπου θα κινούνται τραμ, τρόλεϊ και λίγα οχήματα με χαμηλή ταχύτητα, κάτω από 20 χλμ/ώρα.
Έχει λεχθεί ότι η Βασιλίσσης Όλγας ήταν ήδη πεζοδρομημένη. Υπήρξε ποτέ τέτοια ρύθμιση;
Όχι δεν ήταν ποτέ πεζόδρομος. Ούτε υπήρξε ποτέ ΦΕΚ ή Προεδρικό Διάταγμα πεζοδρόμησης. Επίσης, να σημειώσουμε ότι το κατασκευαστικό κομμάτι της Βασιλίσσης Όλγας, μαζί με τη δημιουργία δρόμου ήπιας κυκλοφορίας είναι ευθύνη της Ανάπλασης Α.Ε, που είναι μια εταιρία που ανήκει στην κυβέρνηση. Να σας θυμίσω ότι ο Δήμος δεν έχει καμία συμμετοχή στην εταιρία Ανάπλαση Α.Ε., οπότε το σχέδιο με την ύπαρξη δρόμων ήπιας κυκλοφορίας είναι κυβερνητική προσέγγιση.
Η πρόβλεψη για δρόμο ήπιας κυκλοφορίας είναι αντίθετη με τις ευρωπαϊκές πολιτικές για λιγότερα ΙΧ και περισσότερα ΜΜΜ στις πόλεις;
Αντίθετα. Το νέο σχέδιο έχει θετικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Αυξάνουμε το πράσινο, χρησιμοποιούμε ψυχρά υλικά σε όλο το μήκος της λεωφόρου και μειώνουμε τις εκπομπές ρύπων. Σήμερα ένα όχημα χρειάζεται να διανύσει 2,5 χλμ για να πάει από το Παγκράτι στο Σύνταγμα περνώντας από το Κουκάκι, ενώ με το νέο σχεδιασμό θα διανύει μόλις 0,5 χλμ. Αυτό σημαίνει λιγότερη κίνηση και έως 25% μείωση της κυκλοφορίας στις ώρες αιχμής. Για τα ΜΜΜ δεν θα υπάρχει καμία επιβάρυνση, σύμφωνα με τη συγκοινωνιακή μελέτη.
Τι θα γίνει με τα αρχαιολογικά ευρήματα στην περιοχή του Ζαππείου; Είναι ασφαλές να κινούνται οχήματα κοντά τους;
Κατά τη διάρκεια των εργασιών ήρθαν στο φως σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία έχουν ήδη αναδειχθεί και θα είναι προσβάσιμα στους πολίτες και τους επισκέπτες. Η συνύπαρξη με ήπια κυκλοφορία είναι απολύτως ασφαλής και εγκεκριμένη από τα αρμόδια όργανα του Υπουργείου Πολιτισμού. Άλλωστε, υπάρχουν ήδη πάρα πολλά σημεία στην Αθήνα, όπου αρχαία και δρόμοι συνυπάρχουν. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα, είναι η λεωφόρος Αμαλίας, όπου τα οχήματα κινούνται δίπλα στην Πύλη του Αδριανού χωρίς κανένα πρόβλημα.
Γιατί υπάρχει τόσο έντονη αντίδραση από τρία Υπουργεία στο σχέδιο της Δημοτικής Αρχής;
Η ανάπλαση έχει εγκριθεί με μεγάλη και διευρυμένη πλειοψηφία από το Δημοτικό Συμβούλιο της Αθήνας, στη βάση επιστημονικής κυκλοφοριακής μελέτης. Η προηγούμενη μελέτη, επί δημαρχίας Μπακογιάννη, έγινε μέσα στην περίοδο του COVID, με μηδενική κυκλοφορία αυτοκινήτων. Επομένως, είναι ηλίου φαεινότερο ότι οι δήθεν αντιδράσεις και οι συγκρούσεις που παρουσιάζονται δεν έχουν ουσία αλλά εξυπηρετούν μόνο πολιτικές σκοπιμότητες. Αντίθετα, δικός μας στόχος είναι να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων με διαβούλευση και συνεργασία με την επιστημονική κοινότητα.
Γιατί λέτε ότι το σχέδιο του κ. Μπακογιάννη μετέτρεπε τη λεωφόρο σε «δρόμο πριβέ»;
Γιατί προέβλεπε πρόσβαση μόνο σε όσους θα επισκέπτονταν το καφέ του Ζαππείου ή θα πήγαιναν να παίξουν τένις. Αυτό θα σήμαινε ότι η αστυνομία θα έπρεπε να ελέγχει ποιος κρατάει ρακέτες, για να του επιτρέψει ή όχι την είσοδο! Επιπλέον, τα οχήματα θα κινούνταν μέσα στον χώρο του Ζαππείου, σε χωματόδρομους που αθλούνται πολίτες και οικογένειες κάνουν περίπατους, για να φύγουν μετά προς Ηρώδου Αττικού. Πρόκειται για ένα παράλογο σχέδιο. Εμείς θεωρούμε αδιανόητο να υπάρχουν «πριβέ» δρόμοι στην Αθήνα. Να εξυπηρετούνται μόνο λίγοι και εκλεκτοί και να μένουν απ’ έξω, κολλημένοι στην κίνηση, όσοι θέλουν να πάνε στη δουλειά τους ή σε κάποιον γιατρό. Πιστεύουμε ότι η Βασιλίσσης Όλγας πρέπει να είναι δρόμος ανοιχτός σε όλους.
Ο πρώην Δήμαρχος υποστηρίζει ότι το δικό του σχέδιο ακολουθούσε το όραμα της Μελίνας Μερκούρη για την ενοποίηση των αρχαιολογικών χώρων. Συμφωνείτε με αυτή την προσέγγιση;
Κατηγορηματικά όχι. Το όραμα της Μελίνας Μερκούρη ήταν σε μία εντελώς διαφορετική βάση. Περιλάμβανε καταρχήν την υπογειοποίηση της λεωφόρου Αμαλίας και τη δημιουργία ενός ενιαίου αρχαιολογικού περιπάτου από το Καλλιμάρμαρο μέχρι την Ακαδημία Πλάτωνος. Αυτό δεν έχει καμία σχέση με το πρόχειρο, χωρίς διαβούλευση και κοινωνικά άδικο σχέδιο του κ. Μπακογιάννη.
Δείτε επίσης:
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.