Ευρωβαρόμετρο: νέες τάσεις στην κατανάλωση προϊόντων αλιείας
Το 58% των Ευρωπαίων τρώνε ψάρια στο σπίτι τουλάχιστον μία φορά το μήνα, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες της ΕΕ όσον αφορά τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας.
Ενώ τα προϊόντα αυτά παραμένουν βασικό στοιχείο της ευρωπαϊκής διατροφής, η έρευνα αποκαλύπτει μείωση της συνολικής συχνότητας κατανάλωσης από την έρευνα του 2021. Μόνο το ένα τρίτο των ερωτηθέντων καταναλώνουν προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, σημειώνοντας μείωση 4% από την προηγούμενη έρευνα. Το ποσοστό των ερωτηθέντων που δεν καταναλώνουν ποτέ προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας στο σπίτι αυξήθηκε στο 15%, σημειώνοντας αύξηση 4% από το 2021.
Σε σύγκριση με την προηγούμενη έρευνα, το κόστος των προϊόντων έχει καταστεί ο σημαντικότερος παράγοντας (55%) στις αποφάσεις αγοράς ψαριών και θαλασσινών από τους Ευρωπαίους καταναλωτές, με την τιμή να ξεπερνά πλέον την εμφάνιση των προϊόντων (52%). Η έρευνα αποκαλύπτει ότι το κόστος επηρεάζει τις αποφάσεις των καταναλωτών, οδηγώντας σε πιο προσεκτικές αποφάσεις στις δαπάνες τους λόγω του τρέχοντος οικονομικού πλαισίου. Για το λόγο αυτό, η αγορά και κατανάλωση κατεψυγμένων και κονσερβοποιημένων προϊόντων ξεπερνά τα φρέσκα προϊόντα, πιθανώς λόγω της ευκολίας και της προσιτής τιμής τους.
Η γειτνίαση με τη θάλασσα επηρεάζει έντονα την υψηλότερη κατανάλωση ψαριών και θαλασσινών. Οι ερωτηθέντες που ζουν σε απόσταση 5 χιλιομέτρων από την ακτή είναι πιο πιθανό να καταναλώνουν προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας μηνιαίως (79%) από εκείνους που βρίσκονται πάνω από 200 χιλιόμετρα μακριά (49%). Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι όσοι ζουν πιο κοντά στην ακτή είναι πιο πιθανό να προτιμούν τα άγρια προϊόντα έναντι των εκτρεφόμενων (43% εντός 5 χιλιομέτρων σε σύγκριση με 27% σε απόσταση 200 χιλιομέτρων). Οι ερωτηθέντες από μεσόγειες χώρες δείχνουν μεγαλύτερη αδιαφορία σχετικά με το αν τα ψάρια και τα θαλασσινά αλιεύονται άγρια ή εκτρέφονται.
Οι πρακτικές και ειδικές ανά προϊόν πληροφορίες στις ετικέτες εξακολουθούν να είναι ουσιώδεις για τους μισούς από τους ερωτηθέντες: η ημερομηνία λήξης, η ονομασία του είδους, η μέθοδος παραγωγής (άγρια ή εκτρεφόμενη) και η προέλευση είναι οι πλέον αναμενόμενες πληροφορίες, τόσο για τα μεταποιημένα όσο και για τα μη μεταποιημένα προϊόντα. Οι ερωτηθέντες ζητούν λεπτομερέστερες ετικέτες, με το 69% εξ αυτών να θεωρούν σημαντικό να συμπεριληφθεί η ημερομηνία αλίευσης ή συγκομιδής για όλα τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας. Επιπλέον, το 36% θα ήθελε περισσότερες περιβαλλοντικές πληροφορίες, ποσοστό μειωμένο κατά 8 ποσοστιαίες μονάδες από το 2021.
Για πρώτη φορά, το φετινό ειδικό Ευρωβαρόμετρο περιελάμβανε ερωτήσεις σχετικά με την κατανάλωση φυκιών και φυκιών. Αν και τα προϊόντα φυκιών και φυκιών δεν έχουν ακόμη γίνει αποδεκτά, τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων έχουν φάει προϊόντα φυκιών τουλάχιστον μία φορά τον τελευταίο χρόνο, κυρίως με τη μορφή ρολών ή περιτυλίγματος (π.χ. σούσι). Στους μισούς από τους ερωτηθέντες αρέσει η γεύση τους και το ένα τρίτο πιστεύει ότι τα φύκια είναι ευεργετικά για την υγεία.
Αυτό το ειδικό Ευρωβαρόμετρο σχετικά με τις συνήθειες των καταναλωτών της ΕΕ όσον αφορά τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας πραγματοποιήθηκε στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ μεταξύ Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου 2024. Περίπου 26.510 ερωτηθέντες από διαφορετικές κοινωνικές και δημογραφικές ομάδες ερωτήθηκαν στη μητρική τους γλώσσα.
Οι κύριοι στόχοι της έρευνας του 2024 είναι:
• Κατανόηση των συνηθειών και των αντιλήψεων των καταναλωτών σχετικά με την αλιεία και την υδατοκαλλιέργεια.
• Προσδιορισμός των μεταβολών στην κατανάλωση προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας από την έρευνα του Μαρτίου/Απριλίου 2021, συγκρίνοντας τα τρέχοντα στοιχεία με τα αποτελέσματα του 2021, και διερεύνηση των λόγων για τυχόν παρατηρούμενες αυξήσεις, μειώσεις ή διακυμάνσεις σε συγκεκριμένους τύπους προϊόντων.
• Διερεύνηση των πιο σημαντικών πτυχων για τους καταναλωτές όταν αγοράζουν προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας και ποιες είναι οι αγοραστικές τους συμπεριφορές.
• Διερεύνηση των λόγων για τους οποίους δεν τρώτε προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας.
• Διερεύνηση της γνώμης των καταναλωτών σχετικά με τις πληροφορίες που συνοδεύουν τα προϊόντα αλιείας και υδατοκαλλιέργειας σχετικά με την προέλευση.
• Χαρτογράφηση των απόψεων των καταναλωτών και όσων αφορά την εξοικείωση με τα φύκια και τα προϊόντα φυκιών.
Αυτή η ειδική έρευνα του Ευρωβαρόμετρου είναι η τέταρτη για το θέμα αυτό, επαναλαμβάνοντας ορισμένες ερωτήσεις που τέθηκαν για πρώτη φορά σε έρευνα που διεξήχθη τον Ιούνιο του 2016 και, στη συνέχεια, σε έρευνα που διεξήχθη τον Ιούλιο του 2018 και τον Μάρτιο του 2021.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.