Αγροτική Οικονομία: Πώς το «Shrinkflation» συρρικνώνει το καλάθι των νοικοκυριών

Πώς το «Shrinkflation» συρρικνώνει το καλάθι των νοικοκυριών


Εκτός από την αδιάκοπη άνοδο των τιμών, τα νοικοκυριά έρχονται αντιμέτωπα με ένα δίδυμο πρόβλημα: το «shrinkflation», τη συστηματική μείωση του περιεχομένου των συσκευασιών, η οποία αφήνει τους καταναλωτές να πληρώνουν την ίδια ή και υψηλότερη τιμή για λιγότερο προϊόν. Το φαινόμενο σαρώνει την αγορά, μετατρέποντας τους καταναλωτές σε «ντετέκτιβ της ακρίβειας» που ελέγχουν κάθε προϊόν πριν το βάλουν στο καλάθι τους.

Το φαινόμενο, που συνδυάζει τις λέξεις shrink (συρρικνώνω) και inflation (πληθωρισμός), παρατηρείται πλέον σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων, από είδη πρώτης ανάγκης όπως απορρυπαντικά, σαμπουάν και μαλακτικά, μέχρι σνακ, πίτες και κατεψυγμένα λαχανικά.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος, Απόστολος Ραυτόπουλος, τονίζει ότι αυτή η τακτική των βιομηχανιών τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης συνεχίζεται, με τις τιμές, αντί να συγκρατούνται, να αυξάνονται ραγδαία.

Ενδεικτικά Παραδείγματα Συρρίκνωσης:

  • Σαμπουάν: Από 500 ml μειώθηκε στα 400 ml.

  • Γιαούρτι: Από 250 γρ. έπεσε στα 200 γρ.

  • Βούτυρο / Μαργαρίνη: Από 250 γρ. έφτασε στα 225 γρ.

  • Απορρυπαντικό σε κάψουλες: Από 40 κάψουλες μειώθηκε σε 38.

Ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας ΙΝΚΑ, χαρακτηρίζει το θέμα ως ηθικό, τονίζοντας ότι «ο κόσμος πληρώνει… αέρα, καθώς αγοράζει προϊόντα με λιγότερο περιεχόμενο από πριν. Δεν είναι θέμα νομιμότητας αλλά ηθικής.»

Ταυτόχρονα με το shrinkflation, η ακρίβεια συνεχίζει να επιβαρύνει τα νοικοκυριά, παρά τα μέτρα συγκράτησης τιμών που έχουν εφαρμοστεί σε 2.180 κωδικούς προϊόντων. Σύμφωνα με πρόσφατο ρεπορτάζ, οι αυξήσεις στα βασικά αγαθά σε σχέση με πέρυσι παραμένουν εντυπωσιακές.

Ενδεικτικές Αυξήσεις Τιμών (Σύγκριση με πέρυσι):

  • Καφές espresso αλεσμένος 250 γρ.: Από 8,66€ σε 10,82€.

  • Βρεφικές πάνες Νο1 (50 τεμ.): Από 10,40€ σε 11,44€.

  • Όσπρια (Φακές / Φασόλια 500 γρ. εισαγωγής): Η τιμή τους κυμαίνεται πλέον στα 2,30€, έναντι 1,94€ και 2,07€ αντίστοιχα πέρυσι.

Οι καταναλωτικές οργανώσεις εκφράζουν την άποψη ότι οι μειώσεις τιμών που προωθούνται αφορούν κυρίως δευτερεύοντα προϊόντα, με αποτέλεσμα οι πολίτες να μην διαπιστώνουν καμία ουσιαστική διαφορά στο κόστος των αγορών πρώτης ανάγκης.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων