Αγροτικές Ειδήσεις: Το μέλλον της αγροτικής Ευρώπης: Οι ανησυχίες για την ΚΑΠ και ο νέος προϋπολογισμός

Οι αγρότες της Ευρώπης προετοιμάζονται για μάχη.
Σύμφωνα με το Politico ο επόμενος μακροπρόθεσμος προϋπολογισμός του μπλοκ αναμένεται να παρουσιαστεί την επόμενη εβδομάδα, μαζί με ένα σχέδιο για τον τρόπο διαχείρισης των χρημάτων που προορίζονται για τους αγρότες. Οι αγρότες κατασκοπεύουν μια απειλή για τα προς το ζην και απειλούν να βγουν στους δρόμους.
«Έχω το τρακτέρ και είμαι έτοιμος», προειδοποίησε ο Μασιμιλιάνο Τζιανσάντι, επικεφαλής του ισχυρού αγροτικού λόμπι της Ευρώπης Copa, με αφορμή τις εικασίες ότι ο τεράστιος προϋπολογισμός της ΕΕ για τις αγροτικές ενισχύσεις, η Κοινή Αγροτική Πολιτική, αντιμετωπίζει σοβαρές περικοπές.
Καταγράψαμε τους αριθμούς σχετικά με το τι διακυβεύεται: πώς εντάσσεται τώρα η ΚΑΠ στον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό του μπλοκ και τις βασικές αλλαγές που θα πρέπει να προσέξουν οι αγρότες όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοινώσει την πρότασή της για τα έτη 2028-2034:
Για πόσα χρήματα μιλάμε;
Πολλά. Η ΚΓΠ αποτελεί σχεδόν το ένα τρίτο του τρέχοντος επταετούς προϋπολογισμού της ΕΕ ύψους 1,2 τρισεκατομμυρίων ευρώ. Αυτό συμπληρώθηκε με προσωρινή χρηματοδότηση για να βοηθήσει το μπλοκ να ανακάμψει από την πανδημία, ανεβάζοντας το συνολικό ταμείο σε 386,6 δισ. ευρώ.
Αυτό αντιστοιχεί σε πληρωμές ύψους 53 έως 59 δισ. ευρώ κάθε χρόνο.
Για ποιο λόγο υπάρχουν τα χρήματα;
Η απάντηση σε αυτό είναι πιο περίπλοκη.
Τα χρήματα της ΚΑΠ καταβάλλονται στο πλαίσιο δύο «πυλώνων» χρηματοδότησης. Ο πρώτος πυλώνας περιλαμβάνει ετήσιες άμεσες πληρωμές στους γεωργούς για την ενίσχυση των εισοδημάτων τους και τη χρηματοδότηση μέτρων για τη σταθεροποίηση των αγορών. Ο δεύτερος πυλώνας είναι η χρηματοδότηση της αγροτικής ανάπτυξης, η οποία συχνά καταβάλλεται για πολλά χρόνια και συγχρηματοδοτείται από τις χώρες μέλη.
Προσθέτοντας ένα επίπεδο πολυπλοκότητας, τα χρήματα που διατίθενται σε κάθε πυλώνα αποφασίζονται στο πλαίσιο του μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού. Ο τρέχων τρέχει από το 2021-2027. Αλλά το πώς θα δαπανηθούν αυτά τα χρήματα αποφασίζεται σε μεγάλο βαθμό από τις χώρες μέλη στα «στρατηγικά σχέδια της ΚΓΠ» τους, και αυτά διαρκούν από το 2023-2027. Τα υπόλοιπα στοιχεία σε αυτό το τμήμα βασίζονται σε αυτά τα εθνικά σχέδια.
Τα περισσότερα κονδύλια στα στρατηγικά σχέδια -189 δισ. ευρώ- πρόκειται να καταβληθούν στο πλαίσιο του πρώτου πυλώνα ως ετήσιες άμεσες ενισχύσεις. Η συντριπτική πλειονότητα αυτών είναι «αποσυνδεδεμένες πληρωμές».
Ενώ οι συνδεδεμένες ενισχύσεις συνδέουν άμεσα το ποσό των χρημάτων που λαμβάνει ένας γεωργός με την παραγωγή του – η οποία μπορεί να μετρηθεί με βάση τον αριθμό των ζώων που έχει ή τα εκτάρια μιας συγκεκριμένης καλλιέργειας που συγκομίζει – το μέγεθος των αποσυνδεδεμένων ενισχύσεων βασίζεται απλώς στην έκταση μιας γεωργικής εκμετάλλευσης.
Οι περισσότερες άμεσες ενισχύσεις παρέχουν βασική εισοδηματική στήριξη στους γεωργούς, ενώ ορισμένες προορίζονται ειδικά για νέους γεωργούς.
Επιπλέον, το 25 τοις εκατό των άμεσων ενισχύσεων προορίζεται για οικολογικά καθεστώτα, τα οποία υποστηρίζουν τους γεωργούς να υιοθετήσουν πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον. Τα συστήματα αυτά, ωστόσο, έχουν επικριθεί για τη χρηματοδότηση της υφιστάμενης κατάστασης και όχι για την αποτελεσματική παροχή κινήτρων στους γεωργούς για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Τα υπόλοιπα χρήματα του πρώτου πυλώνα – 8,9 δισ. ευρώ – προορίζονται για τη στήριξη βασικών τομέων. Οι τομείς του οίνου και των οπωροκηπευτικών διεκδικούν το 47% του εν λόγω συνολικού ποσού.
Τέλος, 66 δισεκατομμύρια ευρώ έχουν διατεθεί για τη χρηματοδότηση της «αγροτικής ανάπτυξης» στο πλαίσιο του δεύτερου πυλώνα στα στρατηγικά σχέδια των χωρών μελών. Στην πραγματικότητα, αυτά τα κονδύλια μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μια μεγάλη ποικιλία έργων και πολλά από τα χρήματα εξακολουθούν να πηγαίνουν απευθείας στους αγρότες.
Για παράδειγμα, οι εθελοντικές δεσμεύσεις παρέχουν κονδύλια για φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, οι επενδυτικές ενισχύσεις δίνονται για γεωργικό εξοπλισμό και επιπλέον χρήματα δίνονται επίσης σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις σε «περιοχές που αντιμετωπίζουν φυσικούς περιορισμούς».
Στην πραγματικότητα, ένα σχετικά μικρό ποσοστό αυτής της χρηματοδότησης πηγαίνει σε αμιγώς έργα αγροτικής ανάπτυξης μέσω των επιχορηγήσεων LEADER/Τοπικής Ανάπτυξης υπό την αιγίδα των κοινοτήτων.
Ποιες χώρες λαμβάνουν τα περισσότερα χρήματα;
Οι χώρες μέλη λαμβάνουν μια κατανομή χρηματοδότησης της ΚΓΠ από τον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό της ΕΕ κάθε επτά χρόνια. Οι μεγάλες χώρες με μεγάλες εκτάσεις γεωργικών εκτάσεων λαμβάνουν φυσικά μεγαλύτερα κονδύλια.
Η Γαλλία είναι γνωστή ως ο μεγάλος νικητής όσον αφορά το ποσό των χρημάτων της ΚΓΠ που της αναλογεί, ακολουθούμενη από την Ισπανία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Πολωνία.
Αλλά οι αγρότες σε πολύ μικρότερες χώρες, όπως η Εσθονία και η Σλοβακία, έχουν ιστορικά στηριχθεί σε μεγαλύτερο βαθμό στις επιδοτήσεις, παρά το σχετικά μικρό μερίδιο της πίτας τους.
Πώς έχει αλλάξει η ΚΑΠ με την πάροδο του χρόνου;
Η ΚΓΠ έχει αναδιαρθρωθεί αρκετές φορές, με πιο αξιοσημείωτες την εισαγωγή των άμεσων πληρωμών το 1992 και τη μετάβαση από τις συνδεδεμένες στις σε μεγάλο βαθμό αποσυνδεδεμένες πληρωμές το 2003.
Η πιο πρόσφατη μεταρρύθμιση της ΚΓΠ εισήγαγε στρατηγικά εθνικά σχέδια για κάθε χώρα μέλος και δημιούργησε το σύστημα οικολογικών συστημάτων.
Αν και οι δαπάνες της ΚΓΠ σε τρέχουσες τιμές αυξήθηκαν σε γενικές γραμμές από έτος σε έτος, το μερίδιο των συνολικών δαπανών της ΕΕ που κατευθύνεται στην ΚΓΠ μειώνεται σταθερά.
Αυτή η πτωτική τάση είναι σε μεγάλο βαθμό αποτέλεσμα των διαδοχικών μεταρρυθμίσεων στο πεδίο εφαρμογής της ΚΓΠ και των αυξημένων δαπανών σε άλλους τομείς του προϋπολογισμού της ΕΕ.
Η ιδιαίτερα απότομη πτώση του μεριδίου των δαπανών της ΚΓΠ στις συνολικές δαπάνες της ΕΕ τα τελευταία χρόνια οφείλεται πιθανότατα στα υψηλά επίπεδα δαπανών σε άλλους τομείς για την ανάκαμψη από την πανδημία.
Τι μπορούμε να περιμένουμε την επόμενη εβδομάδα;
Με απλά λόγια, περικοπές.
Με την ΕΕ να επικεντρώνεται πλέον στην ανάπτυξη των περιορισμένων αμυντικών δυνατοτήτων της και στην αποπληρωμή του δανεισμού της εποχής του Κόβιτ, τα μαθηματικά δείχνουν περικοπές σε άλλους τομείς. Δεδομένου ότι η ΚΑΠ καταλάμβανε σχεδόν το ένα τρίτο του προηγούμενου προϋπολογισμού, είναι δύσκολο να τη δούμε να επιβιώνει αλώβητη.
Το πώς θα μπορούσαν να παρουσιαστούν και να δικαιολογηθούν οι υποθετικές περικοπές είναι ένα ξεχωριστό ζήτημα.
Έχουν κυκλοφορήσει φήμες ότι η ΚΑΠ θα μπορούσε να συγχωνευθεί με άλλα στοιχεία του προϋπολογισμού της ΕΕ – ιδίως με τη χρηματοδότηση της συνοχής. Η χρηματοδότηση της συνοχής χρησιμοποιείται για να βοηθήσει τις λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες μέλη να καλύψουν τη διαφορά με τις πλουσιότερες. Οι αγρότες φοβούνται ότι ο δεύτερος πυλώνας της ΚΓΠ, η χρηματοδότηση της αγροτικής ανάπτυξης, θα μπορούσε να απορροφηθεί από το Ταμείο Συνοχής και να καταλήξει να δαπανηθεί σε ευρύτερα έργα.
Ενώ υπήρξαν πρόσφατες νύξεις από τους διαπραγματευτές του προϋπολογισμού ότι το λόμπι των αγροτών μπορεί να κέρδισε τη μάχη για την αποφυγή της συγχώνευσης της ΚΓΠ και του Ταμείου Συνοχής, ο πόλεμος για το συνολικό μέγεθος του προϋπολογισμού μπορεί να έχει ήδη χαθεί.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.