Αγροτικές Ειδήσεις: Δείτε τι κρύβει η νέα φορολογική αρχιτεκτονική της Ε.Ε. – Το σχέδιο FISC που αλλάζει τους κανόνες

Δείτε τι κρύβει η νέα φορολογική αρχιτεκτονική της Ε.Ε. – Το σχέδιο FISC που αλλάζει τους κανόνες


Με την ολοκλήρωση της τετραετούς κοινοβουλευτικής θητείας, η Υποεπιτροπή Φορολογικών Θεμάτων (FISC) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δημοσίευσε την έκθεση πεπραγμένων 2020–2024, παρουσιάζοντας μια αναλυτική επισκόπηση των προσπαθειών για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, τη μεταρρύθμιση του ευρωπαϊκού φορολογικού πλαισίου και τη θωράκιση της διαφάνειας στον χώρο της διεθνούς φορολόγησης. Η έκθεση αναδεικνύει τις πολιτικές συγκρούσεις, τις θεσμικές προτάσεις και τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που επανακαθόρισαν τη θέση του Κοινοβουλίου ως σημείο αναφοράς στον ευρωπαϊκό φορολογικό διάλογο.

Η συγκρότηση της FISC το 2020, ως μόνιμου θεσμού υπό την Επιτροπή Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων (ECON), προήλθε ως απάντηση σε μια μακρά σειρά αποκαλύψεων – από τα Panama και Pandora Papers έως τα σκάνδαλα Cum-Ex και LuxLetters. Στον πυρήνα της εντολής της βρίσκονται η ενίσχυση της διαφάνειας, η εναρμόνιση των φορολογικών πρακτικών και η αντιμετώπιση των ανισοτήτων εντός της ΕΕ.

Μια από τις σημαντικότερες εξελίξεις υπήρξε η προώθηση της πρότασης BEFIT, ενός ενιαίου ευρωπαϊκού συστήματος φορολόγησης εταιρειών, που φιλοδοξεί να απλοποιήσει το κατακερματισμένο τοπίο, να μειώσει το διοικητικό βάρος για τις ΜΜΕ και να διασφαλίσει τη δίκαιη κατανομή των φορολογικών εσόδων μεταξύ των κρατών-μελών. Παράλληλα, η FISC συνέβαλε καταλυτικά στην πρόοδο του προγράμματος ViDA (VAT in the Digital Age), προωθώντας τη μοναδική ενιαία εγγραφή ΦΠΑ στην ΕΕ και την καθιέρωση κοινών προτύπων ηλεκτρονικής τιμολόγησης, με στόχο τη μείωση του “VAT gap”, που εξακολουθεί να ανέρχεται σε δισεκατομμύρια ευρώ σε χαμένα φορολογικά έσοδα.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε επίσης στο ζήτημα της ψηφιακής φορολόγησης, με την υποστήριξη προς τον Πυλώνα II του ΟΟΣΑ για παγκόσμιο ελάχιστο συντελεστή εταιρικής φορολογίας, ενώ η ΕΕ κάλεσε τις ΗΠΑ να προσχωρήσουν στη συμφωνία για την ανακατανομή φορολογικών δικαιωμάτων (Πυλώνας Ι), η οποία μέχρι την άνοιξη του 2024 παρέμενε σε τεχνική στασιμότητα.

Στον τομέα της διαφάνειας, η έκθεση FISC επισημαίνει τη θετική επίδραση των μηχανισμών ανταλλαγής πληροφοριών (π.χ. DAC8) στη φορολόγηση των crypto-assets και των φυσικών προσώπων με διασυνοριακές ρυθμίσεις, καλώντας σε περαιτέρω εμβάθυνση των μηχανισμών country-by-country reporting και της διερεύνησης εταιρειών “κελύφους”.

Παρατήρηση αξιοπρόσεκτη αποτελεί η πλήρης απουσία αναφορών στη γεωργία και στην Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ), παρά το γεγονός ότι οι αγροτικές επιδοτήσεις και τα φορολογικά καθεστώτα του πρωτογενούς τομέα συνιστούν κρίσιμο πεδίο ευρωπαϊκών δαπανών και πιθανών στρεβλώσεων. Η μη ενσωμάτωση θεμάτων αγροτικής φορολόγησης ή ελέγχου επιδοματικών ροών δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για το κατά πόσο η φορολογική δικαιοσύνη εφαρμόζεται ισόρροπα σε όλους τους κλάδους της οικονομίας – και ιδίως σε αυτούς που χρηματοδοτούνται κατά προτεραιότητα από τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό.

Ανάμεσα στις πιο προοδευτικές προτάσεις της FISC ξεχωρίζουν η θεσμοθέτηση ενιαίου ευρωπαϊκού συστήματος παρακράτησης φόρου, η φορολόγηση κεφαλαιακών κερδών και ανεξήγητης περιουσίας σε ενωσιακό επίπεδο, η αναθεώρηση ευνοϊκών φορολογικών καθεστώτων για ψηφιακούς νομάδες και υψηλής κινητικότητας φορολογούμενους, καθώς και η καθιέρωση κριτηρίων οικονομικής ουσίας (economic substance) για την αποτροπή τεχνητής μεταφοράς κερδών.

Δεν έλειψαν οι πολιτικές συγκρούσεις. Η έκθεση σημειώνει ότι πολλές μεταρρυθμίσεις μπλοκαρίστηκαν στο Συμβούλιο Υπουργών, λόγω της απαίτησης ομοφωνίας στη φορολογική πολιτική. Ορισμένα κράτη μέλη χρησιμοποίησαν το βέτο για ανταλλάγματα σε άλλες πολιτικές, υπονομεύοντας τη συλλογική πρόοδο.

Η δραστηριότητα της FISC περιλάμβανε αποστολές σε ΗΠΑ, ΗΒ, Ελβετία, Σιγκαπούρη, Ιρλανδία και Γαλλία, καθώς και δημόσιες ακροάσεις με συμμετοχή ΟΟΣΑ, πανεπιστημιακών και κοινωνικών εταίρων, ενισχύοντας τη συζήτηση για ένα βιώσιμο, ψηφιοποιημένο και κοινωνικά δίκαιο φορολογικό σύστημα.

Η τελική αποτίμηση παραμένει διττή αφενός, ενισχύθηκε ο ρόλος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στη χάραξη φορολογικής πολιτικής. Αφετέρου, το θεσμικό πλαίσιο της ομοφωνίας συνεχίζει να παρεμποδίζει την πρόοδο.

Η FISC αφήνει παρακαταθήκη ένα σύνολο ρεαλιστικών και τεκμηριωμένων προτάσεων που, αν εφαρμοστούν, θα μπορούσαν να αναμορφώσουν τον ευρωπαϊκό φορολογικό χάρτη. Το ερώτημα παραμένει: θα υλοποιηθούν, ή θα θυσιαστούν στον βωμό των εθνικών σκοπιμοτήτων;

Το μέλλον της ευρωπαϊκής φορολογίας είναι, τελικά, πολιτικό – και η έκθεση FISC λειτουργεί ως καθρέφτης τόσο των επιτευγμάτων όσο και των ορίων του σημερινού συστήματος.

Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων