Υπόγεια διεργασία διάλυσης της ΚΑΠ τα εθνικά κονδύλια, ψευδαίσθηση οι κατανομές

Υπόγεια διεργασία διάλυσης της ΚΑΠ τα εθνικά κονδύλια, ψευδαίσθηση οι κατανομές


Για να υπερασπιστεί αυτή την κίνηση, η Επιτροπή προσπαθεί να παρουσιάσει αυτό το «σεισµικό» γεγονός στους διάφορους δικαιούχους αυτών των πολιτικών (ξεχωριστά) ως µια µοναδική ευκαιρία. Ωστόσο, τα επιχειρήµατα που προβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν αντέχουν και απέχουν από την πραγµατικότητα, σχολιάζει σε ανάλυση της η δεξαµενή σκέψης Farm Europe, σύµφωνα µε την οποία η πρόταση δύσκολα θα αποτελέσει αποδεκτό σηµείο εκκίνησης για τους συννοµοθέτες —και ακόµη λιγότερο για το Ευρωκοινοβούλιο, το οποίο θα έχανε την αιτία ύπαρξής του για όλα.

Οπτική ψευδαίσθηση οι κατανοµές

  •  Προστατευόµενος προϋπολογισµός ή όχι; Μετά την κατανοµή του (µειωµένου) κονδυλίου για την επόµενη ΚΑΠ, θα παραµείνουν διαθέσιµα συνολικά 453 δισ. ευρώ για όλους. Μια πιο ειλικρινής ανάγνωση των αριθµών δείχνει ότι αυτό απέχει πολύ από την πραγµατικότητα αφού:
  • Σχεδόν το σύνολο του κονδυλίου του NRPP διατίθεται σε εθνικά κονδύλια. Εποµένως, δεν υπάρχει πραγµατική ευελιξία σε επίπεδο ΕΕ σε αυτό το ταµείο, το οποίο θα καταστεί παράρτηµα των εθνικών προϋπολογισµών. Λαµβάνοντας υπόψη τις διάφορες κατανοµές, υπάρχει περιθώριο µόλις 15 δισ. ευρώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
  •  Στο πλαίσιο του ίδιου του κονδυλίου του NRPP, όλες οι ιστορικές πολιτικές της ΕΕ υφίστανται βαθιές περικοπές – περίπου 20 % για την ΚΑΠ (17,6 %) και 40 % για την Πολιτική Συνοχής. Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταµείο (ΕΚΤ+ ) υπάρχει µόνο στα χαρτιά, χωρίς προϋπολογισµό. Πώς µπορεί κανείς να πιστέψει την Επιτροπή ότι οι αγρότες θα µπορούσαν να ανακτήσουν ποσά πέραν του προστατευόµενου κονδυλίου των 300 δισ. ευρώ από ένα υποτιθέµενο µη κατανεµηµένο αποθεµατικό; Ένας υπολογισµός µε βάση τις εθνικές κατανοµές που προτείνει η Επιτροπή δείχνει ότι πρόκειται για καθαρή οπτική ψευδαίσθηση. Η Ιρλανδία θα πρέπει να έχει πρόσβαση σε πάνω από το 75% των κονδυλίων του NRPP πέραν του προστατευόµενου κονδυλίου της ΚΑΠ για να διατηρήσει το τελευταίο στο επίπεδο του 2027· η Γαλλία στο 48 %, η Ισπανία στο 21 % και η Ιταλία στο 18,5 %. Είναι σαφές ότι αυτή η αδύνατη εξίσωση, θα σπείρει µόνο διχόνοια και θα δηµιουργήσει τοξική ατµόσφαιρα στις εθνικές διαπραγµατεύσεις, χωρίς να διαφαίνεται νικητής. Σε κάθε περίπτωση, αυτό το πλαίσιο δεν προσφέρει προβλεψιµότητα ή σταθερότητα στους αγρότες.
  •  Απλούστερο πλαίσιο ή όχι; Η Επιτροπή ισχυρίζεται ότι ο νέος αυτός προγραµµατισµός θα απλοποιήσει τα πράγµατα χάρη στην ευελιξία που παρέχεται στα κράτη µέλη. Στην πραγµατικότητα, το προτεινόµενο από την Επιτροπή βήµα προς την επαναεθνικοποίηση έχει διπλό αποτέλεσµα: i) Αφενός, µετατρέπει τις πολιτικές σε προγράµµατα που διαχειρίζονται αδιαφανώς οι εθνικές διοικήσεις και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παραγκωνίζοντας τους πολιτικούς ηγέτες, συµπεριλαµβανοµένου του Ευρωκοινοβουλίου. ii) Αφετέρου, οργανώνει συστηµατικά την πολιτική ανευθυνότητα. Χωρίς σαφείς κανόνες, οι εθνικοί αξιωµατούχοι µπορούν εύκολα να µεταθέσουν την ευθύνη στις «Βρυξέλλες» για να δικαιολογήσουν τις επιλογές τους, ενώ η Επιτροπή µεταθέτει την ευθύνη πίσω στις εθνικές διοικήσεις. Έτσι, δεν υπάρχει απλοποίηση, αλλά µόνο µόνιµη αµφισηµία.
  •  Πιο πράσινο πλαίσιο ή όχι; Η Επιτροπή έχει τονίσει την αρχή «µη βλάβης» για να δώσει στον κανονισµό της µια πράσινη όψη και να προσελκύσει την περιβαλλοντική κοινότητα. Ταυτόχρονα, ανακοινώνει την κατάργηση των όρων για να κατευνάσει την αγροτική κοινότητα. Είναι λυπηρό να περιορίζονται οι περιβαλλοντικοί και κλιµατικοί στόχοι σε µια άγονη αντιπαράθεση και είναι ψευδές ότι το νέο πλαίσιο θα είναι πιο πράσινο ή λιγότερο πράσινο, απλούστερο ή πιο περίπλοκο. Το µόνο βέβαιο είναι η δηµιουργία ενός φρικτού συστήµατος στρεβλώσεων του ανταγωνισµού, που εκθέτει τον γεωργικό τοµέα.

Μαριονέτες οι αγρότες, µε τις πολιτικές να µετατρέπονται σε προγράµµατα διοικήσεων

Η πρόεδρος της Επιτροπής ξεκίνησε ένα στρατηγικό διάλογο, στη συνέχεια ένα φόρουµ διαβούλευσης, πριν συντάξει στρατηγικό όραµα για τη γεωργία. Τελικά, κανένα από τα στοιχεία αυτού του οράµατος δεν αντικατοπτρίζεται συγκεκριµένα στις πολιτικές επιλογές ή στις γεωργικές προτάσεις της Κοµισιόν. Αγρότες και ΜΚΟ που µετείχαν στις διαβουλεύσεις κρίνουν ότι χρησιµοποιήθηκαν ως εργαλεία, λέει η Farm Europe. Η διαδικασία αυτή χρησιµοποιήθηκε ως πρόσχηµα από την Επιτροπή για να δικαιολογήσει τη σχεδόν πλήρη απουσία διαβούλευσης µε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το αποκορύφωµα της παρωδίας είναι η οργάνωση των διαπραγµατεύσεων για το NRPP από τη δανική προεδρία, η οποία δεν άφησε κανένα περιθώριο στις αρµόδιες θεσµικές αρχές για γεωργικά θέµατα. Έτσι, τα υπουργεία Οικονοµικών αφήνουν στους πολιτικούς µόνο δευτερεύοντα στοιχεία αυτών των προγραµµάτων, αφού όλα έχουν καθοριστεί σε κλειστές διαπραγµατεύσεις.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων