Μέχρι 31 Δεκεμβρίου έλεγχος και διορθώσεις από 274.000 αγρότες και πρατήρια για την επιστροφή ΕΦΚ 2025, αναλυτικά οι οδηγίες

Μέχρι 31 Δεκεμβρίου έλεγχος και διορθώσεις από 274.000 αγρότες και πρατήρια για την επιστροφή ΕΦΚ 2025, αναλυτικά οι οδηγίες


Πρόκειται για αναμενόμενη εξέλιξη. Κανείς δεν περίμενε, ούτε ήθελε, το θέμα να κρυφτεί κάτω από το χαλί, μιας και 155.000 δικαιούχοι σε σύνολο 274.000 δεν έχουν πάρει ούτε σεντ από την επιστροφή ΕΦΚ του έτους. Αυτό βέβαια που λίγοι ανέμεναν, ήταν να υπάρχει τόσο πιεστικό χρονοδιάγραμμα. Ήδη φέρεται να ετοιμάζονται επιστολές από μεριάς ΕΘΕΑΣ και Ομοσπονδίας Πρατηριούχων ώστε να δοθεί μία εύλογη παράταση τουλάχιστον 10 – 15 ημερών στην (σύνθετη) διαδικασία, με στόχο να γίνει η δουλειά σωστά και χωρίς απώλειες για τους νομότυπους παραγωγούς.

Τα χρονοδιαγράμματα ως έχουν βάσει ΚΥΑ 1173/2024 είναι ασφυκτικά. οι σχετικές διορθώσεις θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί και τα οικεία παραστατικά να έχουν εκδοθεί και διαβιβαστεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και στο esend, το αργότερο μέχρι την 31/12/2025, προκειμένου να ληφθούν υπόψη στις διενεργούμενες από την ΑΑΔΕ διασταυρώσεις ενόψει της εξόφλησης της χρονιάς στα τέλη Ιανουαρίου. 

Σημειοτέον, στις 17 Δεκεμβρίου, η ΑΑΔΕ πλήρωσε λίγο νωρίτερα από το αναμενόμενο το τέταρτο έναντι για το 2025, ώστε να δώσει κάποιο χρόνο για τις απαραίτητες διορθώσεις.

Φυσικά λάθη στα τιμολόγια ή λάθος παραμετροποίηση ERP

Ας τα πάρουμε από την αρχή. Η ΑΑΔΕ με την εγκύκλιο Ε.2103, η οποία πήρα ΑΔΑ και δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια μεσημέρι Τετάρτης, αναγνωρίζει και αυτή το πρόβλημα με τα απλήρωτα πετρέλαια του έτους. Η Ανεξάρτητη Αρχή επιχειρηματολογεί πως τα προβλήματα ευθύνονται είτε σε λάθη στο τιμολόγιο είτε σε μη ορθή παραμετροποίηση του εμπορικού/λογιστικού προγράμματος (ERP) των πρατηρίων, με αποτέλεσμα από τα δεδομένα που διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ να λείπουν κρίσιμα στοιχεία, όπως ο ΑΦΜ του δικαιούχου προσώπου, ο κωδικός καυσίμου (κωδικός 20 Diesel ή 21 Diesel premium) ή ακόμη και η καθαρή ποσότητα σε λίτρα.

Τί πρέπει να κάνει ο αγρότης

Οι δικαιούχοι που αξιολογούν πως έχουν αδικηθεί, θα πρέπει να μπουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα «myBusinessSupport», στην οποία θα υπάρξει εφαρμογή, που θα περιέχει αναλυτικοί πίνακες για τα τιμολόγια πώλησης τα οποία έχουν εκδοθεί με αντισυμβαλλόμενο τον ίδιο. Τώρα, στην ενότητα «Πληρωμές Λίτρων Αγορών Πετρελαίου Κίνησης» θα εμφανίζονται οι επιστροφές ΕΦΚ προς τον δικαιούχο ανά περίοδο πληρωμής, με αναφορά στην ποσότητα (λίτρα) καυσίμου ανά τρόπο έκδοσης και κανάλι διαβίβασης τιμολογίου (esend ή myDATA) και συνολικά καθώς και στο ποσό επιστροφής ΕΦΚ για κάθε πληρωμή. Στη συνέχεια, ο δικαιούχος πρέπει να απευθυνθεί στο ή στα πρατήρια τα οποία έχουν εκδώσει τα εν λόγω τιμολόγια, ώστε ο πρατηριούχος να προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες, όπως αυτές περιγράφονται παρακάτω. 

Τί πρέπει να κάνει ο πρατηριούχος

Εφόσον το παραστατικό έχει εκδοθεί μέσω ΦΗΜ o πρατηριούχος προβαίνει σε γρήγορο έλεγχο της ορθής διαβίβασης των απαραίτητων στοιχείων (για την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου εσωτερικής καύσης) στο esend, σαρώνοντας με οποιοδήποτε εμπορικό σαρωτή πχ QR scanner κινητού ή ταμπλέτας (tablet), όχι όμως με την ψηφιακή εφαρμογή της ΑΑΔΕ (appodixi), οποιοδήποτε διαβιβασθέν τιμολόγιο πώλησης καυσίμου, ώστε να ελέγξει ποια στοιχεία έχουν διαβιβαστεί. Επισημαίνεται ότι τα πεδία «ΑΦΜ Λήπτη», «Κωδικός καυσίμου» και «Λίτρα καυσίμου» πρέπει να είναι ορθώς συμπληρωμένα. 

Επιπλέον, προς διευκόλυνση ανεύρεσης από τους Πρατηριούχους του συνόλου των ήδη εκδοθέντων και διαβιβασθέντων παραστατικών πώλησης καυσίμου, παρέχεται η δυνατότητα ανάκτησης συνολικής αναφοράς εκδοθέντων τιμολογίων μέσω ΦΗΜ κάνοντας χρήση των δεδομένων που έχουν αποσταλεί στο esend. Ο Πρατηριούχος συνδέεται στο esend(https://www1.aade.gr/tameiakes/myweb/esendN.php) επιλέγοντας την ένδειξη «Επιχειρήσεις». Εμφανίζεται λίστα επιλογών, από όπου επιλέγοντας την ένδειξη «Εργασίες» και στη συνέχεια την ένδειξη «Report τιμολογίων και Δ.Α. από .. έως ..» ανοίγει το παρακάτω παράθυρο:
ΑΦΜ «1» είναι προσυμπληρωμένος, οπότε εν συνεχεία επιλέγεται το είδος του τιμολογίου – δελτίου αποστολής (ΑΓΟΡΑΣ ή ΠΩΛΗΣΗΣ) «2», το είδος καυσίμου «3» και το χρονικό διάστημα για το οποίο διενεργείται η αναζήτηση «4». Για την ολοκλήρωση της αναζήτησης επιλέγεται η ένδειξη «Ερώτηση» «5» ενώ για ακύρωση και επιστροφή στο αρχικό μενού επιλέγεται η ένδειξη «Άκυρο» «6». Είναι δυνατή η διενέργεια νέας αναζήτησης επιλέγοντας την ένδειξη «Νέο ερώτημα» ή η επιστροφή στο αρχικό μενού επιλέγοντας την ένδειξη «Επιστροφή». 

Κατόπιν του ανωτέρω ελέγχου, ο πρατηριούχος προβαίνει κατά περίπτωση στις ακόλουθες ενέργειες: 

(α) Αν διαπιστώσει ότι η διαβίβαση δεν διενεργείται ορθά, τότε πρέπει να ζητήσει άμεσα τη διόρθωση του σφάλματος από τον τεχνικό εγκατάστασης του συστήματος που χρησιμοποιεί. 

(β) Εφόσον διαπιστώσει ότι η διαβίβαση διενεργείται ορθά, τότε ο πρατηριούχος πρέπει να ακολουθήσει τα επόμενα βήματα, για να διορθώσει τα ελλιπή παραστατικά και να διαβιβαστούν στα συστήματα της ΑΑΔΕ τα αναγκαία δεδομένα, για την επιστροφή του ΕΦΚ στους αγρότες: 

  1. i) Έκδοση πιστωτικού παραστατικού. Εκδίδεται πιστωτικό παραστατικό με τα ίδια στοιχεία του ελλιπούς χρεωστικού παραστατικού. Εφόσον το αρχικό ελλιπές παραστατικό δεν περιείχε τους κωδικούς καυσίμου, τα στοιχεία αυτά δεν πρέπει να αναγράφονται ούτε στο πιστωτικό παραστατικό. 
  2. ii) Έκδοση νέου, ορθού παραστατικού. Στη συνέχεια, ο Πρατηριούχος εκδίδει το ορθό χρεωστικό παραστατικό, στο οποίο αναγράφεται το σύνολο των απαιτούμενων στοιχείων (ΑΦΜ λήπτη, λίτρα και κωδικός καυσίμου) για τη διενέργεια της επιστροφής ΕΦΚ από την ΑΑΔΕ. 
  3. Έλεγχος ορθής διαβίβασης στην ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA». Εφόσον το παραστατικό έχει εκδοθεί μέσω Παρόχου, ο Πρατηριούχος δύναται να αντλήσει τα διαβιβασθέντα παραστατικά διαμέσου του Παρόχου και να προβεί σε έλεγχο της ορθής διαβίβασης των απαραίτητων στοιχείων. Εάν διαπιστωθεί πρόβλημα στη διαβίβαση, τότε ζητά άμεσα τη διόρθωση του σφάλματος από τον τεχνικό εγκατάστασης του συστήματος που χρησιμοποιεί, άλλως ακολουθούνται τα βήματα των υποπερ. i) και ii) της περ. β’ της παρ. 3, ενώ επιπλέον απαιτείται η συσχέτιση του αρχικού ελλιπούς παραστατικού με τα δύο παραστατικά που θα εκδοθούν για τη διόρθωση των ελλείψεων (πιστωτικό και στη συνέχεια νέο ορθό χρεωστικό), μέσω αναγραφής του ΜΑΡΚ του συσχετιζόμενου παραστατικού. Πιο συγκεκριμένα:
  4. i) To πιστωτικό παραστατικό, το οποίο διαβιβάζεται με Τύπο Παραστατικού 5.1 Πιστωτικό Τιμολόγιο/Συσχετιζόμενο, συσχετίζεται με το αρχικό ελλιπές χρεωστικό παραστατικό.
  5. ii) Tο ορθό χρεωστικό παραστατικό (τελικό παραστατικό) συσχετίζεται με το ανωτέρω πιστωτικό παραστατικό.

Διευκρινίζεται ότι σε περίπτωση που απαιτούνται διορθωτικές ενέργειες σε περισσότερα από ένα παραστατικά ανά δικαιούχο (ΑΦΜ), η έκδοση πιστωτικών και ορθών χρεωστικών παραστατικών διενεργείται ανά παραστατικό και όχι συγκεντρωτικά για το σύνολο των παραστατικών, προκειμένου να διασφαλίζεται η ορθή τεκμηρίωση της αλληλουχίας των ενεργειών/λογιστικών πράξεων.

 

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων