Βιώσιμη αγροτική κινητικότητα για στήριξη του οικοτουρισμού αναπτύσσει το ευρωπαϊκό SMARTA-NET

Το έργο, μια ευρωπαϊκή πρωτοβουλία που υλοποιήθηκε από το 2022 έως το 2024, αντιμετώπισε μία από τις πιο επίμονες προκλήσεις της ευρωπαϊκής πολιτικής μεταφορών: τη διασφάλιση βιώσιμης και δίκαιης κινητικότητας για τις αγροτικές περιοχές.
Σε πολλά μέρη της Ευρώπης, οι αγροτικές κοινότητες αντιμετωπίζουν σημαντικό έλλειμμα κινητικότητας, καθώς η πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες όπως η απασχόληση, η εκπαίδευση, η υγειονομική περίθαλψη και η αναψυχή συγκεντρώνεται όλο και περισσότερο στα αστικά κέντρα. Αυτή η τάση βαθαίνει την εξάρτηση από τα ιδιωτικά οχήματα, επιδεινώνοντας τις κοινωνικοοικονομικές ανισότητες, αυξάνοντας τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και θέτοντας τα άτομα χωρίς πρόσβαση σε αυτοκίνητο σε κίνδυνο φτώχειας στις μεταφορές.
Στο πλαίσιο αυτό, το SMARTA-NET παρήγαγε τέσσερα έγγραφα καθοδήγησης:
Σχετικά με τις κοινές λύσεις αγροτικής κινητικότητας, εισαγωγή λύσεων κινητικότητας ορθής πρακτικής που μπορούν να αντιμετωπίσουν τα ελλείμματα κινητικότητας στις αγροτικές περιοχές, τον τρόπο με τον οποίο αυτά μπορούν να συσκευαστούν και να ενσωματωθούν απρόσκοπτα στο κύριο δίκτυο δημόσιων μεταφορών. Οι οδηγίες συνοδεύονται από έναν κατάλογο που περιγράφει λεπτομερώς περισσότερες από 30 λύσεις κινητικότητας.
Σχετικά με τη χρηματοδότηση και τις επιλογές χρηματοδότησης για την αγροτική κινητικότητα, παρέχοντας καθοδήγηση σχετικά με τον τρόπο σχεδιασμού, πρόσβασης και διαχείρισης της χρηματοδότησης και της χρηματοδότησης για την αγροτική κινητικότητα. Αυτό απευθύνεται ιδίως στους αγροτικούς δήμους, οι οποίοι ενδέχεται να χρειαστεί να έχουν πρόσβαση σε συνδυασμό δημόσιας, κοινωνικής και ιδιωτικής χρηματοδότησης για την εφαρμογή και τη διατήρηση μέτρων που αντιμετωπίζουν, ή τουλάχιστον μετριάζουν, τα ελλείμματα κινητικότητας και τη φτώχεια στον τομέα των μεταφορών.
Σχετικά με την ενσωμάτωση πτυχών της αγροτικής κινητικότητας στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ): Το μέσο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σχεδιάστηκε για να καλύψει τις ανάγκες των μεταφορών, προωθώντας παράλληλα την προσβασιμότητα, την ασφάλεια και τη βιωσιμότητα. Ωστόσο, τα ΣΒΑΚ έχουν παραδοσιακά επικεντρωθεί σε αστικές περιοχές, συχνά παραβλέποντας το αγροτικό περιβάλλον – παρόλο που οι κάτοικοι της υπαίθρου μετακινούνται τακτικά πέρα από τα δημοτικά όρια. Για την αντιμετώπιση αυτής της αποσύνδεσης, το SMARTA-NET ανέπτυξε ένα ειδικό έγγραφο καθοδήγησης για να βοηθήσει τους σχεδιαστές να ενσωματώσουν ζητήματα αγροτικής κινητικότητας σε όλες τις φάσεις του κύκλου ζωής του ΣΒΑΚ.
Σχετικά με τη βιώσιμη κινητικότητα στις περιοχές αγροτουρισμού, για τη στήριξη των αγροτικών προορισμών στη βελτίωση των επιλογών μεταφοράς τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τους κατοίκους. Αυτός ο πόρος διερευνά τις συμπεριφορές των τουριστικών ταξιδιών, προωθεί τη συνεργασία μεταξύ των βασικών ενδιαφερομένων και περιγράφει στρατηγικές για την ενίσχυση του περπατήματος, της ποδηλασίας, των δημόσιων συγκοινωνιών και της διατροπικής συνδεσιμότητας. Τονίζει τη σημασία της αποτελεσματικής ταξιδιωτικής πληροφόρησης – τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού – για να επιτρέψει φιλικές προς το περιβάλλον ταξιδιωτικές επιλογές και να εξασφαλίσει μια απρόσκοπτη, ενημερωμένη εμπειρία για τους τουρίστες, μειώνοντας παράλληλα την εξάρτηση από το αυτοκίνητο σε ευάλωτα αγροτικά τοπία. Το SMARTA-NET ήταν σε γενικές γραμμές δομημένο γύρω από τρεις αλληλένδετους πυλώνες. Παράλληλα με τα έγγραφα καθοδήγησης, αυτά ήταν:
Ευρωπαϊκό Δίκτυο Αγροτικής Κινητικότητας (ERMN): Η πρώτη πανευρωπαϊκή πλατφόρμα του είδους της. Μέσω τεσσάρων εκδηλώσεων με φυσική παρουσία και τεσσάρων διαδικτυακών σεμιναρίων, το ERMN συνέδεσε δήμους, οργανισμούς αγροτικής ανάπτυξης, ομάδες τοπικής δράσης, επαγγελματίες και ερευνητές από όλη την ΕΕ για την ανταλλαγή γνώσεων και την προώθηση της συνεργασίας.
Μαθήματα κατάρτισης: Πραγματοποιήθηκαν εξατομικευμένες συνεδρίες σε 14 χώρες της ΕΕ σε εθνικές γλώσσες, καλύπτοντας τους τέσσερις θεματικούς τομείς των εγγράφων καθοδήγησης. Η κατάρτιση έδωσε τη δυνατότητα στις τοπικές αρχές και τους αγροτικούς φορείς να αναλάβουν δράση για τον προγραμματισμό της κινητικότητας, το σχεδιασμό των υπηρεσιών και την εφαρμογή.
Πρόσθετοι πόροι, συμπεριλαμβανομένων αναφορών, παρουσιάσεων, φυλλαδίων και βίντεο, είναι προσβάσιμοι μέσω του Ιστοσελίδα έργου.
Ιστορικό
Η φιλοδοξία του SMARTA-NET ήταν να υποστηρίξει τη μετάβαση σε συστήματα αγροτικής κινητικότητας χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, χωρίς αποκλεισμούς, ευθυγραμμισμένα με το Ευρωπαϊκό Μακροπρόθεσμο Όραμα για τις Αγροτικές Περιοχές – οραματιζόμενο κοινότητες που είναι «ισχυρότερες, συνδεδεμένες, ανθεκτικές και ευημερούσες» έως το 2040 – και να συμβάλει στους στόχους της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές CO₂.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.