Ανοίγει παραθυράκι στους συνταξιούχους ξανά απ’ τη νέα ΚΑΠ με άμεσες ενισχύσεις έως 3.000 ευρώ μέσω μικροκαλλιεργητών
Ως γνωστόν, μία πτυχή της νέας ΚΑΠ που έχει σηκώσει πολλή συζήτηση είναι ο αποκλεισµός των συνταξιούχων µετά το 2032 από τις αγροτικές επιδοτήσεις. Η Κοµισιόν έρχεται τώρα να διευκρινίσει σε έγγραφο που θα συζητηθεί στις 17 Νοεµβρίου στο συµβούλιο υπουργών Γεωργίας της ΕΕ, ότι ο αποκλεισµός των συνταξιούχων αφορά τη «Φθίνουσα εισοδηµατική στήριξη µε βάση την έκταση» και πως αν τα κράτη-µέλη θέλουν, οι συνταξιούχοι µπορούν να ενταχθούν στο καθεστώς «µικροκαλλιεργητών».
Το καθεστώς µικροκαλλιεργητών ουσιαστικά είναι ένα «µπόνους» καθεστώς. Υποχρεωτικό για την επόµενη περίοδο να ενεργοποιηθεί από τα κράτη-µέλη, προαιρετικό για τους αγρότες. Όποιος µπει σε αυτό, ουσιαστικά παραιτείται από τις επιδοτήσεις: φθίνουσα εισοδηµατική στήριξη, συνδεδεµένες ενισχύσεις και εξισωτική, µε ένα ποσό µέγιστο 3.000 ευρώ ανά αγρότη. Το κράτος-µέλος αποφασίζει πώς θέλει να υλοποιήσει το συγκεκριµένο καθεστώς: Για παράδειγµα µπορεί να επιδοτεί µία «κλάση» στρεµµάτων π.χ 20-100 στρέµµατα µε εφάπαξ ποσό 500 ευρώ. Έτσι δεν υπάρχει κάποιο επιδοµατικό κίνητρο διατήρησης της εκµετάλλευσης πέρα των 20 στρεµµάτων, για έναν συνταξιούχο π.χ, ώστε να µεταβιβάσει πιο εύκολα το τµήµα της εκµετάλλευσης άνω των 20 στρµ. Βέβαια, µπορεί να συµµετέχει κανονικά σε αγροπεριβαλλοντικά προγράµµατα.
Παράθυρο επιδότησης που θέλει µελέτη
Πρόκειται λοιπόν για ένα «παράθυρο» επιδότησης που θέλει αρκετή µελέτη και πολλά δεδοµένα ώστε να ενεργοποιηθεί σωστά και να µην υπάρξουν στρεβλώσεις.
Αξίζει να σηµειωθεί εδώ πως το µέγιστο ποσό, δηλαδή τα 3.000 ευρώ ανά γεωργό, ίσως αυξηθούν στην τελική διαπραγµάτευση φτάνοντας τα 5.000 ευρώ.
Στο ενηµερωτικό της σηµείωµα η Κοµισιόν αναφέρει συγκεκριµένα:
«Τα κράτη µέλη θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι, το αργότερο έως το 2032, οι δικαιούχοι που έχουν φτάσει την ηλικία συνταξιοδότησης, όπως αυτή ορίζεται από την εθνική νοµοθεσία, και λαµβάνουν σύνταξη γήρατος, δεν θα λαµβάνουν πλέον φθίνουσα εισοδηµατική στήριξη βάσει της έκτασης. Ωστόσο, µπορούν να συνεχίσουν να λαµβάνουν στήριξη για µικρούς γεωργούς, καθώς και άλλες πληρωµές στο πλαίσιο της ΚΑΠ.
Σύµφωνα µε την πρόταση της Επιτροπής, τα κράτη µέλη θα πρέπει να προσφέρουν µια απλουστευµένη µορφή εισοδηµατικής στήριξης στους µικρούς γεωργούς, µε τη µορφή κατ’ αποκοπή ενίσχυσης έως 3.000 ευρώ ετησίως. Επίσης, για τους µικρούς γεωργούς, τα κράτη µέλη θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι η στήριξη κατευθύνεται κατά προτεραιότητα προς γεωργούς που ασκούν γεωργική δραστηριότητα στην εκµετάλλευσή τους και συµβάλλουν ενεργά στην επισιτιστική ασφάλεια.
Επιπλέον, τα κράτη µέλη µπορούν να διαφοροποιούν τη στήριξη ανάλογα µε διαφορετικές οµάδες µικρών γεωργών ή γεωγραφικές περιοχές. Μπορούν επίσης να θεσπίσουν κριτήρια για τον αποκλεισµό πολύ µικρών εκµεταλλεύσεων».
Άλλα σηµεία στα οποία θα επικεντρωθεί η συνάντηση των υπουργών, θα έχουν να κάνουν µε την εξισωτική και τις συνδεδεµένες επιδοτήσεις.
Ορισµός του «γεωργού» για εισοδηµατική στήριξη που βασίζεται στην έκταση
Τα κράτη µέλη θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι η εισοδηµατική στήριξη που βασίζεται στην έκταση κατευθύνεται κατά προτεραιότητα προς τους γεωργούς που ασκούν γεωργική δραστηριότητα και συµβάλλουν ενεργά στην επισιτιστική ασφάλεια, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι η στήριξη συµµορφώνεται µε τους κανόνες του ΠΟΕ. Μικροί γεωργοί, των οποίων η κύρια δραστηριότητα δεν είναι η γεωργία, αλλά οι οποίοι ασκούν τουλάχιστον ένα ελάχιστο επίπεδο γεωργικής δραστηριότητας, θα θεωρούνται επίσης γεωργοί, εφόσον τα κράτη µέλη το αποφασίσουν.
Πληρωµή για φυσικούς ή άλλους περιοχικούς περιορισµούς (εξισωτική)
Τα κράτη µέλη θα πρέπει να παρέχουν υποστήριξη για να αντισταθµίσουν τους αγρότες για φυσικούς ή άλλους περιοχικούς περιορισµούς. Τα κράτη µέλη θα µπορούν επίσης να προσθέτουν νέες περιοχές µε ειδικούς περιορισµούς στα Εθνικά και Περιφερειακά Σχέδια Συνεργασίας, αλλά οι νεοκαθορισµένες αυτές περιοχές δεν µπορούν να αποτελούν πάνω από το 2% της χρησιµοποιούµενης γεωργικής τους έκτασης.
Συνδεδεµένη ενίσχυση εισοδήµατος
Τα κράτη µέλη πρέπει να παρέχουν συνδεδεµένη ενίσχυση εισοδήµατος σε αγρότες συγκεκριµένων γεωργικών τοµέων και προϊόντων ή σε συγκεκριµένους τύπους γεωργίας που αντιµετωπίζουν δυσκολίες και έχουν σηµασία για κοινωνικοοικονοµικούς ή περιβαλλοντικούς λόγους. Η συνδεδεµένη υποστήριξη πρέπει να καλύπτει επιπλέον ανάγκες εισοδήµατος µε βάση αντικειµενικά και µη διακριτικά κριτήρια. Ο αντίκτυπος στην εσωτερική αγορά πρέπει να είναι ελάχιστος.
Όπως ισχύει σήµερα, η υποστήριξη που παρέχεται ανά ζώο θα περιορίζεται σε βοοειδή και µοσχάρια, γάλα και γαλακτοκοµικά προϊόντα, κρέας προβάτων και αιγών, µέλι και µεταξοσκώληκες. Στους τοµείς εκτροφής ζώων, τα κράτη µέλη θα πρέπει να λαµβάνουν υπόψη τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, µεταξύ άλλων καθορίζοντας µέγιστη πυκνότητα ζώων στις περιοχές ευάλωτες σε νιτρικά. Η υποστήριξη που παρέχεται ανά εκτάριο µπορεί να περιλαµβάνει ενίσχυση για ενεργειακές καλλιέργειες και χορτονοµές.
Επιπλέον 5% συνδεδεµένης για την στήριξη πρωτεϊνούχων καλλιεργειών
Τα κράτη µέλη µπορούν να διαθέσουν για συνδεδεµένη ενίσχυση εισοδήµατος έως και το 20% των ποσών των ευρωπαϊκών κονδυλίων που αφιερώνουν για φθίνουσα ενίσχυση µε βάση την έκταση, δράσεις αγροπεριβάλλοντος και κλίµατος, µικρούς αγρότες και ειδικές πληρωµές για καλλιέργεια βαµβακιού. Μπορεί να προστεθούν επιπλέον 5 ποσοστιαίες µονάδες συνδεδεµένης ενίσχυσης αν αυτή κατευθύνεται σε πρωτεϊνούχες καλλιέργειες, αγρότες που συνδυάζουν παραγωγή φυτών και ζώων ή γεωργικές περιοχές σε κίνδυνο εγκατάλειψης, ιδίως σε περιοχές που συνορεύουν µε Ρωσία, Λευκορωσία και Ουκρανία.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




