Αγροτικές Ειδήσεις: Οι θέσεις του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. επί της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου για την ευλογιά των αιγοπροβάτων
Τις θέσεις του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Κύρωση της από 23.10.2025 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και την αντιμετώπιση της ζωονόσου της ευλογιάς» (Α΄ 183) και συναφείς διατάξεις», ανέπτυξε σήμερα στη σχετική συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής η εκπρόσωπος του Επιμελητηρίου κα Βασιλική Ζαφειροπούλου, Κτηνίατρος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΓΕΩΤ.Ε.Ε..
Στην τοποθέτηση της εκπροσώπου του ΓΕΩΤ.Ε.Ε. εκφράστηκε η έντονη ανησυχία για τον τρόπο διαχείρισης της κρίσης της ευλογιάς των αιγοπροβάτων και κατατέθηκαν συγκεκριμένες και κρίσιμες επισημάνσεις επί του σχεδίου νόμου/Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ).
Αρχικά, το Επιμελητήριο έθεσε το ζήτημα του αποκλεισμού του ΓΕΩΤ.Ε.Ε., ως επίσημου συμβούλου της πολιτείας, από την Επιτροπή Ειδικών για τον έλεγχο της νόσου, με ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του Υπ.Α.Α.Τ., ζητώντας να ενημερωθεί εάν το σχέδιο αντιμετώπισης της ζωονόσου έχει εκπονηθεί ή τουλάχιστον έχει τη σύμφωνη γνώμη των υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Κτηνιατρικής του Υπ.Α.Α.Τ..
Το Επιμελητήριο επισήμανε ότι, στο άρθρο 1 της ΠΝΠ, επιχειρείται η μετάθεση όλης της ευθύνης για την έλλειψη προσωπικού και μέσων στα Τοπικά Κέντρα Ελέγχου της Νόσου (Τ.Κ.Ε.Ν.) των Περιφερειών, τονίζοντας ότι αποσιωπάται έτσι η διάταξη του Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης (ΥΑ αριθ. 1747/386028/ΦΕΚ Β’ 7121/18-12-2023) που προβλέπει ότι το Εθνικό Κέντρο Ελέγχου της Ασθένειας (που εδρεύει στη Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής) έχει την αρμοδιότητα να συντονίζει και να ενισχύει με προσωπικό και μέσα τα Τ.Κ.Ε.Ν..
Όσον αφορά τα άρθρα 2 και 3 της ΠΝΠ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν αντιμετωπίζουν την υποστελέχωση των Τ.Κ.Ε.Ν. και την οικονομική καταστροφή των κτηνοτρόφων. Το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. προτείνει τη θέσπιση γενικού αφορολόγητου και ακατάσχετου, για μεγάλο χρονικό διάστημα, κάθε παροχής στους πληττόμενους κτηνοτρόφους, καθώς και επιδόματος τύπου ανεργίας, με πρόβλεψη να μην χάνεται η ιδιότητα «του κατά κύριο επάγγελμα αγρότη» σε περίπτωση προσωρινής εργασίας του πληττόμενου κτηνοτρόφου
Όσον αφορά τα Μέτρα Βιοσφάλειας (άρθρο 2 του Σ/Ν), τονίστηκε ότι θα πρέπει να θεσμοθετηθούν άμεσα για να μπορούν να αποκλείονται οι παραγωγοί που δεν τα τηρούν και να αποφευχθεί μια κατάσταση εφαρμογής των μέτρων «à lacarte». Σχετικά με το σύστημα των αποζημιώσεων επισημάνθηκε ότι, αντί της αποσπασματικής επιδιόρθωσης του γραφειοκρατικού συστήματος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων που ακολουθείται σήμερα, ο μόνος τρόπος για την άμεση πληρωμή τους είναι η επιστροφή τους στο Υπ.Α.Α.Τ., με την ανάλογη στελέχωση των υπηρεσιών, ώστε να διασφαλιστεί η τήρηση των ενωσιακών διατάξεων και να εξασφαλιστούν οι επιλέξιμες επιστροφές από την Ε.Ε..
Περαιτέρω, στην παρ. 1 του άρθρου 3 του Σ/Ν, η πρόβλεψη για μετακίνηση Κτηνιάτρων των εξαιρετικά υποστελεχωμένων υπηρεσιών από τις καθαρές στις μολυσμένες περιοχές, αφήνει ανοχύρωτες τις ελεύθερες περιοχές, δημιουργώντας τεράστιες «τρύπες» στον κτηνιατρικό έλεγχο και στη δημόσια υγεία. Κατά το ΓΕΩΤ.Ε.Ε., η διάταξη αυτή με μαθηματική ακρίβεια θα επισπεύσει τη μεταφορά του νοσήματος στις ελεύθερες περιοχές .Επιπλέον, η πρόβλεψη για ανάθεση και άλλων ελέγχων (π.χ. Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) σε δημόσιους κτηνιάτρους και γεωπόνους μέσω της αντιμετώπισης της ευλογιάς, κρίνεται ως συγκεκαλυμμένη προσπάθεια κάλυψης αλλότριων με την ευλογιά αναγκών.
Στην παρ. 2 του ίδιου άρθρου, τα κίνητρα για μετάβαση ιδιωτών κτηνιάτρων και εκδοροσφαγέων με εντολές απευθείας από τη Γενική Διεύθυνση Κτηνιατρικής (και όχι από τα Τ.Κ.Ε.Ν.) δημιουργούν πλήρη ανατροπή στην αλυσίδα διαβίβασης εντολών, ενώ παράλληλα η εμπλοκή των ιδιωτών κτηνιάτρων θέτει σοβαρά ζητήματα όπως το εάν η επιλογή των επισκέψεων γίνει με βάση επιδημιολογικά δεδομένα ή καταλήξει σε κατ’ επιλογήν επίσκεψη σε εκτροφές – πελάτες, η σύγκρουση συμφερόντων που μπορεί να υπάρξει μεταξύ ιδιώτη κτηνιάτρου και πελάτη-κτηνοτρόφου που δεν τηρεί τα μέτρα, ο κίνδυνος μετάδοσης της ασθένειας, καθώς δεν αναφέρεται ρητώς η απαγόρευση εξυπηρέτησης άλλων εκτροφών από τον ίδιο ιδιώτη κτηνίατρο την ίδια ημέρα, δεδομένου ότι θα πρέπει να σταματήσει να εξυπηρετεί τους πελάτες του αλλιώς θα γίνει ο ίδιος μεταδότης της ασθένειας.
Τέλος, η παρ. 4 του άρθρου 3 περιλαμβάνει τη θετική διάταξη για έκτακτες προσλήψεις Κτηνιάτρων ΙΔΟΧ, μέτρο που το ΓΕΩΤ.Ε.Ε. έχει επανειλημμένα προτείνει ως το μόνο αποτελεσματικό. Τονίστηκε ωστόσο, ότι το μέτρο αυτό πρέπει να συνοδευτεί από ανάλογη χρηματοδότηση των Περιφερειών και έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από την αρχή και οπωσδήποτε ενόψει ενδεχόμενου εμβολιασμού.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




