Αγροτικές Ειδήσεις: Οι ΗΠΑ χαμηλώνουν τους τόνους στα τέλη για τα κινεζικά πλοία
Η Ουάσιγκτον κάνει ένα βήμα πίσω στη σύγκρουση με το Πεκίνο για την κυριαρχία στη ναυπηγική βιομηχανία, ανακοινώνοντας ηπιότερα τέλη λιμενικών χρεώσεων στα κινεζικά πλοία που δραστηριοποιούνται στα αμερικανικά λιμάνια.
Από τις 14 Οκτωβρίου 2025, τίθενται σε ισχύ νέες χρεώσεις από την U.S. Customs and Border Protection, σε συνέχεια έρευνας του Αμερικανικού Εκπροσώπου Εμπορίου (USTR) για το πλεονέκτημα που διατηρεί η Κίνα στη ναυπήγηση πλοίων, έπειτα από αίτημα πέντε μεγάλων εργατικών ενώσεων.
Οι νέες επιβαρύνσεις περιλαμβάνουν:
– 50 δολάρια ανά καθαρό τόνο για πλοία που ανήκουν ή λειτουργούν υπό κινεζική ιδιοκτησία,
– και 18 δολάρια ανά τόνο ή 120 δολάρια ανά κοντέινερ – όποιο ποσό είναι υψηλότερο – για όλα τα πλοία κινεζικής κατασκευής.
Η κίνηση αυτή αντικαθιστά την πολύ αυστηρότερη αρχική πρόταση που προέβλεπε χρέωση 1 έως 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων ανά είσοδο σε λιμάνι, προκαλώντας ανακούφιση στους μεταφορείς.
Μικρές επιπτώσεις στις αγροτικές εξαγωγές
Ο Peter Friedmann, εκτελεστικός διευθυντής του Agriculture Transportation Coalition, τόνισε ότι τα τέλη αφορούν μόνο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ τα πλοία χύδην φορτίου εξαιρούνται.
Περίπου το 25% των αμερικανικών αγροτικών εξαγωγών μεταφέρεται σε κοντέινερ, αλλά αντιπροσωπεύει το 55% της συνολικής αξίας λόγω των υψηλότερων τιμών. Ο Friedmann χαρακτήρισε τα νέα τέλη «ενοχλητικά αλλά όχι διαταρακτικά για το εμπόριο».
Οι κινεζικές εταιρείες COSCO Shipping Lines και Orient Overseas Container Line (OOCL) θα πληρώσουν το τέλος των 50 δολαρίων ανά τόνο, αλλά μένει να φανεί αν θα μετακυλήσουν το κόστος στους Αμερικανούς εξαγωγείς, μεταξύ αυτών και τους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων.
Πιθανή κινεζική απάντηση – ασαφές το πεδίο
Η Κίνα έχει ήδη αφήσει να εννοηθεί ότι θα επιβάλει αντίποινα, χωρίς όμως να διευκρινίζει σε ποια μορφή. Αν τα νέα τέλη αφορούν πλοία που μεταφέρουν αμερικανικά φορτία από τρίτες χώρες όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα ή η Ταϊβάν, τότε θα υπάρξουν επιπτώσεις στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων των ΗΠΑ.
«Αυτό θα ήταν μια ακόμη οδυνηρή εξέλιξη, πέρα από τους δασμούς και τα εμπορικά αντίποινα που ήδη ισχύουν», σημειώνει ο Friedmann.
Το πραγματικό αγκάθι: η Κίνα και η στροφή στη Βραζιλία
Παρά τη συζήτηση γύρω από τα νέα τέλη, ο Friedmann επισημαίνει ότι η μεγαλύτερη απειλή για τις αμερικανικές αγροτικές εξαγωγές δεν είναι τα λιμενικά κόστη, αλλά το γεγονός ότι η Κίνα σταματά να αγοράζει αμερικανική σόγια.
Η αλλαγή αυτή, όπως εξηγεί, δεν οφείλεται μόνο στην εμπορική ένταση αλλά και στη ραγδαία επέκταση της παραγωγής στη Βραζιλία. Εκεί, η αποψίλωση του τροπικού δάσους και οι μαζικές επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών, ποτάμια δίκτυα και λιμάνια έχουν μετατρέψει τη χώρα σε κολοσσό σόγιας: από 39,5 εκατομμύρια τόνους το 2000 σε 175 εκατομμύρια το 2025.
«Ο αγροτικός κόσμος ανησυχεί για τους δασμούς και τις χρεώσεις, αλλά η αληθινή πρόκληση είναι η ανερχόμενη Βραζιλία», προειδοποιεί ο Friedmann.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




