Αγροτικές Ειδήσεις: Η Ευρώπη αντιμέτωπη με έλλειψη πρώτων υλών για τα βιοκαύσιμα
Ο τομέας των βιοκαυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), μία από τις μεγαλύτερες αγορές παγκοσμίως, ενδέχεται να αντιμετωπίσει σοβαρές ελλείψεις πρώτων υλών λόγω της αυξανόμενης ζήτησης και της αυστηροποίησης των περιβαλλοντικών πολιτικών, σύμφωνα με έκθεση του Paul Whiteman, Διευθυντή Έρευνας και Ανάπτυξης της CME Group.
Ο Whiteman επισήμανε ότι η αυξανόμενη ζήτηση για ανανεώσιμα προϊόντα από παραγωγούς βιοκαυσίμων ενέχει κινδύνους για διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα, γεγονός που, σε συνδυασμό με τους στόχους απανθρακοποίησης, ενισχύει τη μεταβλητότητα των τιμών και ασκεί πίεση στα περιθώρια κέρδους της βιομηχανίας.
Σύμφωνα με την Argus Media, η συνολική κατανάλωση βιοκαυσίμων στην Ευρώπη αναμένεται να φθάσει τα 30,6 δισεκατομμύρια λίτρα το 2025, αυξημένη κατά 10% σε σχέση με το 2024. Η αναθεωρημένη Οδηγία για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (RED III) προβλέπει 42% συμμετοχή ανανεώσιμων πηγών έως το 2030, ενώ για τον τομέα των μεταφορών τίθενται στόχοι 29% ανανεώσιμης ενέργειας και 14,5% μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η RED III αυξάνει τον συνολικό στόχο από 32% σε 42,5%, χωρίς να αλλάζει την προθεσμία του 2030. «Οι αγορές πρώτων υλών βρίσκονται σε φάση διαρθρωτικού μετασχηματισμού: οι αυστηρότερες ποσοστώσεις και τα νέα κριτήρια βιωσιμότητας ωθούν την παραγωγή προς εγχώριες και αποβλητογενείς πηγές», τόνισε ο Whiteman.
Την ίδια στιγμή, ορισμένες φυτικές πρώτες ύλες περιορίζονται ή καταργούνται, αυξάνοντας την εξάρτηση από έλαιο ελαιοκράμβης, χρησιμοποιημένο μαγειρικό λάδι (UCO) και άλλα απόβλητα που χρησιμοποιούνται ήδη στην αεροπορία και τη ναυτιλία. Η κατανάλωση ανανεώσιμου ντίζελ αυξάνεται επίσης σημαντικά στις βαριές οδικές μεταφορές, όπου εφαρμόζονται μεγάλης κλίμακας προγράμματα ανάμειξης βιοκαυσίμων.
Ο Whiteman προειδοποίησε ότι οι αγορές πρώτων υλών μπορεί να αντιμετωπίσουν περαιτέρω ελλείψεις και αυξημένη μεταβλητότητα τιμών. Η Argus Media εκτιμά ότι η διαθεσιμότητα UCO θα μειωθεί λόγω της αυξανόμενης κατανάλωσης στην Ασία. Αν δεν αναπτυχθούν νέες πηγές πρώτων υλών ή δεν επεκταθεί η συλλογή αποβλήτων, οι ελλείψεις ενδέχεται να ξεκινήσουν ήδη από το 2028–2030.
Επιπλέον, σημαντικές ποσότητες πρώτων υλών θα χρειαστούν για την παραγωγή βιώσιμου αεροπορικού καυσίμου (SAF), η ζήτηση του οποίου αυξάνεται ραγδαία. Παρότι σήμερα το SAF καλύπτει μόλις 2% της αγοράς καυσίμων αεροσκαφών, το ποσοστό του αναμένεται να φθάσει 70% έως το 2050.
Η παραγωγική ικανότητα της Ευρώπης για ανανεώσιμο ντίζελ και SAF προβλέπεται να φθάσει τους 6,3 εκατομμύρια τόνους το 2025, με επιπλέον 0,7 εκατ. τόνους υπό κατασκευή. Από αυτά, η παραγωγή SAF θα αυξηθεί κατά 17% στα 2,4 εκατ. τόνους, ενώ του ανανεώσιμου ντίζελ κατά 16% στα 4,5 εκατ. τόνους σε σχέση με το 2024.
Οι ειδικοί προειδοποιούν ότι η τάση αυτή θα εντείνει τον ανταγωνισμό για πρώτες ύλες, καθώς έως το 2030 ο συνολικός όγκος των διαθέσιμων παραδοσιακών και αποβλήτων πρώτων υλών ενδέχεται να φθάσει περίπου 43 εκατομμύρια τόνους. Ωστόσο, η ζήτηση από παραγωγούς βιοκαυσίμων, ανανεώσιμου ντίζελ και SAF θα συνεχίσει να αυξάνεται, δημιουργώντας κίνδυνο διαρθρωτικής ανεπάρκειας στην αγορά.
Ακολουθήστε το Agrocapital.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι τις ειδήσεις
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




