Έχει δρόμο η πάταξη αθέμιτων εμπορικών πρακτικών σε βάρος των αγροτών της ΕΕ
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης δείχνουν ότι, αν και βρίσκεται ακόμη στα πρώτα της χρόνια, η οδηγία συμβάλλει ήδη στην προώθηση ενός δικαιότερου και πιο ισορροπημένου επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην αγροδιατροφική αλυσίδα σε ολόκληρη την ΕΕ. Η έκθεση αξιολόγησης θα τροφοδοτήσει άμεσα τον προβληματισμό της Επιτροπής, καθώς σχεδιάζει να επανεξετάσει τους κανόνες για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Αυτή η επανεξέταση θα αξιολογήσει τον τρόπο καλύτερης προστασίας των αγροτών από τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και, κυρίως, θα αντιμετωπίσει την κατάσταση ότι δεν θα πρέπει να αναγκάζονται να πωλούν συστηματικά τα προϊόντα τους κάτω του κόστους παραγωγής.
Κύρια ευρήματα
Παρόλο που η αξιολόγηση της οδηγίας δεν παρείχε ακόμη σαφή συμπεράσματα σχετικά με το πόσο αποτελεσματική είναι, υπάρχουν ενθαρρυντικά σημάδια πρόληψης και καταπολέμησης των Αθέμιτων Εμπορικών Πρακτικών με την μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην αγροδιατροφική αλυσίδα να έχει συμβάλει σε μια πιο υπεύθυνη επιχειρηματική κουλτούρα. Επιβεβαιώνει ότι η νομοθεσία παραμένει σχετική με την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι αγρότες και οι μικροί προμηθευτές, οι οποίοι συχνά έχουν ασθενέστερη διαπραγματευτική ισχύ στην αγροδιατροφική αλυσίδα.
Συνολικά, ο αριθμός των ερευνών και των μέτρων επιβολής από τις εθνικές αρχές αυξήθηκε σταδιακά, με περισσότερες από 4.500 έρευνες να ξεκινούν μεταξύ 2021 και 2024. Περίπου το ένα τρίτο των ερευνών που περατώθηκαν μεταξύ 2021 και 2024 διαπίστωσε παράβαση, με αποτέλεσμα 754 υποθέσεις και 41,9 εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα μεταξύ 2022 και 2024, δείχνοντας ανοδική τάση και αυξανόμενη θεσμική εμπλοκή με τις Αθέμιτες Εμπορικές Πρακτικές. Ταυτόχρονα, τα στοιχεία των ερευνών υποδηλώνουν ότι οι αγρότες και οι προμηθευτές αναφέρουν χαμηλό αριθμό Αθέμιτων Εμπορικών Πρακτικών, ιδίως λόγω του συνεχιζόμενου φόβου αντιποίνων. Οι οργανώσεις παραγωγών και άλλες οργανώσεις προμηθευτών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων από τρίτες χώρες, θα μπορούσαν να διαδραματίσουν ισχυρότερο ρόλο στην υποστήριξη μεμονωμένων προμηθευτών και στην υποβολή καταγγελιών εκ μέρους τους. Η έκθεση σημειώνει επίσης ότι οι προληπτικές έρευνες εξακολουθούν να υποχρησιμοποιούνται από τις εθνικές αρχές επιβολής. Ταυτόχρονα, οι ανώνυμες καταγγελίες έχουν αποδειχθεί πολύτιμη πηγή, βοηθώντας τις εθνικές αρχές επιβολής στις έρευνες. Όλα αυτά τα ευρήματα πρέπει να εξεταστούν στο πλαίσιο της σχετικά σύντομης περιόδου από την έναρξη ισχύος της οδηγίας.
Η έκθεση επισημαίνει τομείς στους οποίους απαιτείται περαιτέρω πρόοδος:
- Η ενημέρωση των αγροτών και των μικρότερων προμηθευτών σχετικά με την Οδηγία και η πρόσβαση σε πληροφορίες πρέπει ακόμη να βελτιωθούν.
- Η συνεργασία μεταξύ των εθνικών αρχών επιβολής του νόμου σε διασυνοριακές υποθέσεις θα μπορούσε να ενισχυθεί περαιτέρω.
Η Επιτροπή έχει ήδη ενεργήσει επί του θέματος αυτού και η πρόσφατη πρότασή της, για την οποία επιτεύχθηκε πολιτική συμφωνία από τους συννομοθέτες στις 10 Νοεμβρίου, αποτελεί ένα βήμα προς την ενίσχυση της διασυνοριακής επιβολής του νόμου κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.
Όσον αφορά την αποτελεσματικότητα, η αξιολόγηση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι το κόστος εφαρμογής της Οδηγίας είναι ανάλογο με τα οφέλη, ιδίως όταν λαμβάνονται υπόψη οι πρωτογενείς παραγωγοί και οι μικροί προμηθευτές.
Η αξιολόγηση επιβεβαιώνει επίσης ότι η Οδηγία είναι συνεπής με άλλες παρεμβάσεις της ΕΕ, χωρίς να εντοπίζει συγκρούσεις ή ασυνέπειες και ότι παρέχει προστιθέμενη αξία για την ΕΕ. Παρόλο που τα κράτη μέλη της ΕΕ εφάρμοσαν την Οδηγία με διαφορετικούς τρόπους, δημιουργώντας μερικές φορές προκλήσεις για εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά κράτη μέλη, οι αγρότες και οι μικρότεροι προμηθευτές επωφελούνται χάρη στην Οδηγία από ένα ελάχιστο επίπεδο προστασίας κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που είναι εναρμονισμένο σε ολόκληρη την Ένωση.
Μια μελέτη που διεξήχθη από εξωτερικούς συμβούλους και δημοσιεύθηκε την 1η Δεκεμβρίου υποστήριξε την αξιολόγηση της Οδηγίας. Συνέβαλε στη βάση τεκμηρίωσής του παρέχοντας μια αξιολόγηση της Οδηγίας, αναλύοντας σχετικά δευτερογενή δεδομένα, τα οποία συμπληρώθηκαν από μια διαφοροποιημένη συλλογή πρωτογενών δεδομένων με τη μορφή συνεντεύξεων, ερευνών και ομάδων εστίασης μεταξύ των ενδιαφερόμενων μερών.
Επιπλέον, μια άλλη εξωτερική μελέτη που δημοσιεύτηκε επίσης την 1η Δεκεμβρίου σχετικά με τα ρυθμιστικά και εθελοντικά συστήματα για δίκαιη γεωργική αμοιβή παρέχει πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με το πλαίσιο. Αν και δεν ανέλυσε άμεσα την ίδια την Οδηγία, εξέτασε εθνικά ρυθμιστικά μέτρα που αφορούν τις πρακτικές τιμολόγησης κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού τροφίμων που εισήγαγαν ορισμένα κράτη μέλη, καθώς και εθελοντικά συστήματα που αναπτύχθηκαν από ιδιωτικούς φορείς με στόχο τη διασφάλιση δίκαιης αμοιβής για τους αγρότες.
Επόμενα βήματα
Η έκθεση που συνοψίζει τα κύρια ευρήματα της αξιολόγησης θα κοινοποιηθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών. Η έκθεση επισημαίνει επίσης τομείς στους οποίους το πλαίσιο των Αθέμιτων Εμπορικών Πρακτικών και η εφαρμογή του θα μπορούσαν να ενισχυθούν περαιτέρω, μεταξύ άλλων μέσω ενημέρωσης της Οδηγίας. Βασιζόμενη σε αυτήν την αξιολόγηση και όπως ανακοινώθηκε στην ομιλία της Προέδρου von der Leyen για την Κατάσταση της Ένωσης το 2025, η Επιτροπή σκοπεύει να επανεξετάσει τη νομοθεσία της ΕΕ για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Ιστορικό
Βασική προτεραιότητα για την Επιτροπή είναι η ενίσχυση της θέσης των αγροτών στην τροφική αλυσίδα και η προστασία τους από τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, ιδίως για να διασφαλιστεί ότι δεν αναγκάζονται να πωλούν συστηματικά τα προϊόντα τους κάτω του κόστους παραγωγής.
Στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, οι μεγάλες ανισορροπίες στη διαπραγματευτική ισχύ μεταξύ αγοραστών και προμηθευτών μπορούν να οδηγήσουν σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, όπως η επιβολή μονομερών συμβατικών όρων ή η μεταφορά δυσανάλογων οικονομικών κινδύνων. Για την προστασία των αγροτών και των προμηθευτών, η Οδηγία 2019/633 για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στις σχέσεις μεταξύ επιχειρήσεων (η Οδηγία) ορίζει ένα ελάχιστο πρότυπο της ΕΕ κατά τέτοιων πρακτικών, επιτρέποντας παράλληλα στα κράτη μέλη να διατηρούν ή να θεσπίζουν αυστηρότερους εθνικούς κανόνες.
Η Επιτροπή κλήθηκε να αξιολογήσει πόσο αποτελεσματικά τα κράτη μέλη εφάρμοζαν την Οδηγία για την αντιμετώπιση των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών στην αλυσίδα εφοδιασμού γεωργικών προϊόντων και τροφίμων και πόσο καλά συνεργάζονται οι αρχές επιβολής του νόμου μεταξύ των χωρών, συμπεριλαμβανομένων προτάσεων για τη βελτίωση αυτής της συνεργασίας όπου χρειάζεται. Για την υποστήριξη της αξιολόγησης, το Κοινό Κέντρο Ερευνών – JRC και η Γενική Διεύθυνση Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης (DG AGRI) διεξάγουν ετήσιες έρευνες σε όλες τις χώρες της ΕΕ.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




